Topnyhed:Ingrid Mjøen stopper som dansk landechef i Oracle: Skifter til international toppost

Artikel top billede

It-fejl i stort skattesystem koster dyrt: Skat modtager hård kritik fra Ombudsmanden

En systemfejl i et stort it-system hos Skat har betydet, at Skat ikke har opkrævet renter i 26 måneder. Fejlen kan betyde, at mange virksomheder har afgivet forkert oplysninger i deres regnskaber. Systemet var seks år forsinket, da det omsider blev taget i brug i 2013.

“Det er overordentlig uheldigt, at et centralt offentligt it-system med så store mangler overhovedet blev sat i drift.”

Sådan lyder de barske ord fra Ombudsmanden, der i en ny rapport påviser, at Skat på grund af en systemfejl i den store it-løsning med navnet 'Én Skattekonto' ikke har opkrævet renter i op til 26 måneder.

Løsningen blev implementeret i 2013 - men den lovbefalede renteopkrævning fungerede altså ikke.

Det kan betyde, at mange virksomheder i flere år har aflagt forkerte årsregnskaber, påpeger Ombudsmanden.

“Jeg bemærker i den forbindelse, at det allerede kort efter idriftsættelsen viste sig, at systemet ikke fungerede, som det skulle. Endvidere bemærker jeg, at fejlen – i forhold til de virksomheder, som skal anvende Skattekontoen – kan have haft væsentlige konsekvenser for bl.a. virksomhedernes aflæggelse af årsregnskab for 2013, 2014 og 2015,” meddeler ombudsmand Jørgen Steen Sørensen i rapporten.

Den finder du her.

Langer ud efter Skat

Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen langer i undersøgelsen ud efter Skat, som han mener ikke har levet op til sit ansvar for at ‘vejlede de tusindvis af berørte virksomheder tilstrækkeligt og retvisende om fejlen i it-systemet, hedder det.

“Sagen er en påmindelse om, at hvis den slags fejl alligevel sker, har myndighederne et særligt ansvar for at informere berørte borgere og virksomheder om konsekvenserne for dem,” siger han.

Skat rettede først henvendelse til de berørte virksomheder mere end to år efter, at fejlen var blevet løst - nemlig i december 2015.

“Samlet set finder jeg ikke, at den vejledning, som SKAT gav både generelt og direkte til de berørte virksomheder i perioden før december 2015, var tilstrækkelig eller egnet til at vejlede virksomhederne retvisende om problemerne med den manglende rentetilskrivning på Skattekontoen,” lyder det fra Ombudsmanden.

Det er stadig uklart, om Skat vil efter-opkræve de penge fra de virksomheder, der endnu ikke er blevet opkrævet de pågældende renter.

Det drejer sig om mange tusinder virksomheder. I 2015 blev næsten 68.000 danske virksomheder således ‘udeholdt fra rentetilskrivning,’ som det hedder i rapporten fra Ombudsmanden.

'En Skattekonto' - der tidligere var kendt som EKKO-projektet - har kostet 334 millioner kroner og blev leveret af CSC, der i dag hedder DXC Technology.

Systemet var flere år forsinket, da det blev taget i brug i 2013.

Det kan du læse mere om her: Skat på trapperne med kæmpe it-systemer - seks år for sent.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere


AI i praksis: Fokus på teknologi og best practice

Tag med os på en rejse ind i AI’s verden, hvor vi udforsker anvendelsesmulighederne og belyser, hvordan AI kan gøre en positiv forskel. Vi kigger nærmere på de teknologier og platforme, som det kan give mening for din virksomhed at satse på, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

19. august 2021 | Læs mere






Premium
LogPoint-topchef Jesper Zerlang indsætter tidligere Superliga-spiller som ny dansk landechef
Jesper Zerlang overlader pladsen som landechef for det danske marked hos it-sikkerhedsselskabet LogPoint. I stedet skal han fokusere på jobbet som topchef for hele koncernen, der er til stede i ni lande.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.