Hackerangreb koster amerikansk kreditgigant rekordbøde på over fire milliarder

Den amerikanske kreditkort-kæmpe Equifax får en bøde på svimlende 700 millioner dollar for det datalæk, der i 2017 ramte virksomheden og kostede millioner af amerikanere deres data.

Artikel top billede

Et databrud i 2017 betød, at 147 millioner amerikanere mistede deres personoplysninger fra selskabet Equifax.

Nu har selskabet indgået et forlig med den amerikanske stat, der betyder, at virksomheden skal betale 700 millioner dollar til den amerikanske stat, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Det svarer til 4,6 milliarder kroner og er dermed den største bøde, som et amerikansk selskab nogensinde har fået for et datalæk. Alligevel bliver bøden kritiseret for at være alt for lille.

Læs også: CIO hos Equifax dømt for insiderhandel i forbindelse med voldsomt hackerangreb

“Forliget er bare en lille dråbe i den spand af Equifax' ringeagt for, hvad 'privacy' betyder for amerikanske familier,” lyder det fra den demokratiske senator Sherrod Brown ifølge Reuters.

Datalækket i 2017 betød blandt andet, at de mange millioner ramte mistede personnumre og kørekortsoplysninger.

Lækket skyldes, at Equifax ikke var godt nok beskyttet mod et hackerangreb, der ramte selskabet, og hvis bagmænd aldrig er blevet identificeret.

Virksomheder bruger stadig samme sikkerhedssoftware

Selvom hackerangrebet mod Equifax er et af de største og mest alvorlige i nyrere tid, så brugte over halvedelen af virksomhederne i Fortune Global 100, ifølge mediet ZDNet, stadig samme sikkerhedsprogram i maj sidste år, som Equifax fik hacket.

Fortune Global 100 er en liste over de 100 største virksomheder i verden målt på omsætning og tæller blandt andre Apple, General Motors, Verizon og Microsoft.

Læs også: Kreditbureau mistede følsomme oplysninger om 143 millioner mennesker – og tabte en milliard dollars på få minutter

Læs også: Milliarder af brugeres data flyder rundt på nettet: Her er de fem største datalæk i det 21. århundrede

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S