Topnyhed:Ingrid Mjøen stopper som dansk landechef i Oracle: Skifter til international toppost

Artikel top billede

Læger dumper Sundhedsplatformen igen: “Vi er slet ikke færdig med at udvikle og optimere Sundhedsplatformen”

Læger i både Region Hovedstaden og Region Sjælland er stærkt utilfredse med Sundhedsplatformen. Det viser en undersøgelse som Regionerne selv har foretaget.

Sundhedsplatformen får dumpekarakter fra lægerne i både Region Hovedstaden og Region Sjælland.

I en større undersøgelse har de to regioner spurgt personalet på de sjællandske hospitaler, hvordan arbejdet er gået med Sundhedsplatformen.

Her er en overvægt at brugerne fortsat utilfredse med platformen, som lægerne mener ikke er brugervenlig og ikke opfylder de funktionaliteter de har brug for.

38 procent af brugerne er "helt uenig" i at platformen er brugervenlig, mens kun 24 procent af brugerne mener at Sundhedsplatformen understøtter deres arbejde effektivt.

"Beskeden fra medarbejderne er ret tydelig. Vi er slet ikke færdig med at udvikle og optimere Sundhedsplatformen. Det er første gang, vi laver undersøgelsen i Region Sjælland, og den viser, at lægerne er markant mere utilfredse end de øvrige faggrupper. Det skal vi arbejde på," siger regionsrådsformand Heino Knudsen (S) fra Region Sjælland i en pressemeddelelse.

Læs også: Sundhedsplatformen skulle erstatte 31 it-systemer - men har stadig 12 forældede it-systemer i drift

Regioner vil inddrage medarbejdere

De to regioner vil derfor inddrage medarbejdernes input fra undersøgelsen i det videre arbejde med platformen.

"Det tager tid at få den elektroniske patientjournal til at virke, så den lever op til de ambitioner, vi har for fremtidens sundhedsvæsen, hvor hospitaler, kommuner og praktiserende læger skal arbejde tættere sammen om den enkelte patient," lyder det fra regionsrådsformand i hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S).

Undersøgelsen er ikke opmundrende læsning i forhold til lægernes oplevelse af at arbejde med Sundhedsplatformen.

Kun 21 procent er 'overvejende enig' eller 'helt enig' i, at it-systemet understøtter dem i at give patienterne en god behandling. På samme spørgsmål svarer 39 procent svarer, at de er direkte uenige i det udsagn.

Det tyder heller ikke på, at det er de digitale kompetencer hos lægerne den er galt med. I hvert fald svarer 52 procent, at de mener de har kompetencerne til at bruge platformen.

Læs også: Ekspertråd retter hård kritik mod Region Hovedstaden: "Sundhedsplatformen er en hastesag"

I alt er 10.719 blevet spurgt ind til deres arbejde med systemet. Her peger klart størstedelen på, at det er overblik over patientforløb og klinisk dokumentation, der halter mest.

87 procent af de adspurgte bruger Sundhedsplatformen hver eneste dag.

De to sjællandske regioner er de eneste der bruger amerikanske Epics løsning. I de øvrige tre regioner er det Systematec, der har leveret platformen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere


AI i praksis: Fokus på teknologi og best practice

Tag med os på en rejse ind i AI’s verden, hvor vi udforsker anvendelsesmulighederne og belyser, hvordan AI kan gøre en positiv forskel. Vi kigger nærmere på de teknologier og platforme, som det kan give mening for din virksomhed at satse på, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

19. august 2021 | Læs mere






Premium
LogPoint-topchef Jesper Zerlang indsætter tidligere Superliga-spiller som ny dansk landechef
Jesper Zerlang overlader pladsen som landechef for det danske marked hos it-sikkerhedsselskabet LogPoint. I stedet skal han fokusere på jobbet som topchef for hele koncernen, der er til stede i ni lande.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.