Læger dumper Sundhedsplatformen igen: “Vi er slet ikke færdig med at udvikle og optimere Sundhedsplatformen”

Læger i både Region Hovedstaden og Region Sjælland er stærkt utilfredse med Sundhedsplatformen. Det viser en undersøgelse som Regionerne selv har foretaget.

Artikel top billede

(Foto: CopyrightTomas BertelsenGammel Kongevej 33ADK-1610 København VDenmarkmob. +45 4041 0560mail@tomasbertelsen.dk)

Sundhedsplatformen får dumpekarakter fra lægerne i både Region Hovedstaden og Region Sjælland.

I en større undersøgelse har de to regioner spurgt personalet på de sjællandske hospitaler, hvordan arbejdet er gået med Sundhedsplatformen.

Her er en overvægt at brugerne fortsat utilfredse med platformen, som lægerne mener ikke er brugervenlig og ikke opfylder de funktionaliteter de har brug for.

38 procent af brugerne er "helt uenig" i at platformen er brugervenlig, mens kun 24 procent af brugerne mener at Sundhedsplatformen understøtter deres arbejde effektivt.

"Beskeden fra medarbejderne er ret tydelig. Vi er slet ikke færdig med at udvikle og optimere Sundhedsplatformen. Det er første gang, vi laver undersøgelsen i Region Sjælland, og den viser, at lægerne er markant mere utilfredse end de øvrige faggrupper. Det skal vi arbejde på," siger regionsrådsformand Heino Knudsen (S) fra Region Sjælland i en pressemeddelelse.

Læs også: Sundhedsplatformen skulle erstatte 31 it-systemer - men har stadig 12 forældede it-systemer i drift

Regioner vil inddrage medarbejdere

De to regioner vil derfor inddrage medarbejdernes input fra undersøgelsen i det videre arbejde med platformen.

"Det tager tid at få den elektroniske patientjournal til at virke, så den lever op til de ambitioner, vi har for fremtidens sundhedsvæsen, hvor hospitaler, kommuner og praktiserende læger skal arbejde tættere sammen om den enkelte patient," lyder det fra regionsrådsformand i hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S).

Undersøgelsen er ikke opmundrende læsning i forhold til lægernes oplevelse af at arbejde med Sundhedsplatformen.

Kun 21 procent er 'overvejende enig' eller 'helt enig' i, at it-systemet understøtter dem i at give patienterne en god behandling. På samme spørgsmål svarer 39 procent svarer, at de er direkte uenige i det udsagn.

Det tyder heller ikke på, at det er de digitale kompetencer hos lægerne den er galt med. I hvert fald svarer 52 procent, at de mener de har kompetencerne til at bruge platformen.

Læs også: Ekspertråd retter hård kritik mod Region Hovedstaden: "Sundhedsplatformen er en hastesag"

I alt er 10.719 blevet spurgt ind til deres arbejde med systemet. Her peger klart størstedelen på, at det er overblik over patientforløb og klinisk dokumentation, der halter mest.

87 procent af de adspurgte bruger Sundhedsplatformen hver eneste dag.

De to sjællandske regioner er de eneste der bruger amerikanske Epics løsning. I de øvrige tre regioner er det Systematec, der har leveret platformen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse