Vestager: Virksomheder skal have rettigheder over for søgemaskiner - og mulighed for mægling

Konkurrencekommissær Margrethe Vestager kræver nu, at virksomheder får rettigheder i forhold til søgemaskiner som Google, som med et slag kan fjerne deres forretningsgrundlag med algoritmeændringer. Der skal også etableres en mæglingsmekanisme, hvis det sker.

Artikel top billede

(Foto: Jennifer Jacquemart)

EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager fortsætter ufortrødent med at afkræve Google og andre it-giganter indrømmelser og ændringer af forretningsmodellerne.

Senest peger hun på et behov for, at søgemaskinerne giver en form for rettigheder til de virksomheder, som optræder i søgeresultaterne og baserer sin virksomhed på netop det.

Over for Dansk Industris magasin DI Business peger kun konkret på, at ændringer i algoritmerne bag søgeresultaterne fra den ene dag til den anden kan udslette en virksomheds forretningsgrundlag.

“Det svarer til, at der er kommet nogle i nattens mulm og mørke og har taget butikskiltet ned, låst døren og kridtet vinduet. Du eksisterer simpelthen ikke mere. Her mener jeg, at det minimale er at sørge for, at virksomhederne har rettigheder, så de kan se, hvorfor de pludselig bliver rangeret anderledes i søgeresultaterne, og at der er en mæglingsmekanisme," siger hun til DI Business.

Hus siger også, at der generelt ikke er noget i vejen for at have succes og vokse til at blive en stor virksomhed. Men når man er stor og har mange kræfter, har man også et særligt ansvar.

“Du må ikke gøre det svært for andre at konkurrere mod dig og tage det hele selv, siger hun til DI Business.

Læs også:
New York Times: Vestager er big techs hårdeste modstander - og hun er først ved at gå i gang

Vestager åbner ny undersøgelse mod Google efter bøder for 59 milliarder

Vestager flekser med musklerne: “Hvis jeg havde vidst, hvad jeg ved nu om Google, ville jeg have været mere modig”

Margrethe Vestager har Apple Pay i søgelyset: Undersøger om konkurrenter udelukkes

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S