Snart slut med Waoo-monopol på Fyn: Energi Fyn åbner fibernet til 80.000 fynske husstande for alle aktører

Energi Fyn åbner sit fibernet for konkurrence og inviterer internet- og tv-udbydere inden for på nettet, der når ud til 80.000 fynske husstande.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Det sker fra begyndelsen af 2021, hvor Waoo - der i dag er eneste leverandør på det fynske fibernettet - kan se frem til at få kamp til stregen fra konkurrerende internet- og tv-leverandører.

Fra næste år vil Energi Fyn nemlig åbne nettet for alle markedet aktører.

“Hos Energi Fyn ønsker vi at give vores andelshavere de bedste digitale muligheder til den bedst mulige pris og kvalitet. Derfor har vi besluttet at åbne vores fibernet for forskellige indholdsudbydere, så man frit kan vælge mellem de forskellige udbyderes indhold,” lyder det fra Carsten Nedergaard Hansen, der er bredbåndsdirektør i Energi Fyn.

Waoo har siden 2010 været eneste indholdsudbyder på Energi Fyns fibernet.

Det har sine historiske årsager, i det Energi Fyn er medejer af Waoo sammen med en række øvrige energiselskaber.

“Markedet har udviklet sig, og kunderne efterspørger flere muligheder på fibernettet,” lyder det fra Carsten Nedergaard Hansen.

Energi Fyn er nu godt i gang med at forberede fibernettet teknisk til at tage imod de nye indholdsudbydere.

Carsten Nedergaard Hansen peger på, at der en del tekniske udfordringer, der skal løses. Han regner med, at alt vil være på plads om et lille års tid.

“Der er mange tekniske snitflader og tilpasninger, der skal på plads, inden vi rent teknisk kan åbne nettet, så det vil resten af 2020 gå med. Vi skal udvikle en platform, der kan styre de udbud, der er, så vi kan stille nettene om. Og så afhænger det ikke kun af os, men også af hvornår de eksterne leverandører er klar med deres teknik, der kan kobles på vores fibernetværk,” siger han.

Energi Fyn forventer at have rundet fibernet ud til 80.000 fynske husstande inden nytår.

Læs også:

Waoo bliver landsdækkende: Udvider markant efter stor fusion

Waoo har masser af vækst - men dundrende underskud og en usikker fremtid

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird