Aktivister angriber og sætter ild til britiske 5G-master: Mener 5G er skyld i corona-virus

Mindst fire 5G-maste-anlæg i Storbritannien er blevet angrebet anti-5G-aktivister, der mener, at 5G kan være skyld i corona-virussen.

Artikel top billede

(Foto: TDC NET)

Flere 5G-master i Storbritannien er i de seneste dage blevet udsat for angreb og ildspåsættelse af anti-5G-aktivister, der mener, at der er en direkte forbindelse mellem 5G og corona-virussen.

Ifølge BBC blev mindst tre masteanlæg angrebet og forsøgt nedbrændt i sidste uge.

Og til The Verge oplyser teleselskabet Vodafone UK, at mindst fire maste-anlæg er blevet angrebet i weekenden af brandstiftere, mens teleselskabet EE melder om et nedbrændt masteanlæg, der i mange år har leveret 2G, 3G og 4G til Birmingham-området.

Ifølge de britiske medier er angrebene blevet foranlediget af fejlagtige rygter, der har floreret på de sociale medier om, at der er en direkte forbindelse mellem 5G og corona-virussen.

I Storbritannien findes der blandt andet Facebook-grupper med navnet ‘5G Tower Fire Comp’ og ‘Burn the 5G Towers,’ hvor rygterne er blevet spredt.

På den lokale radiostation Uckfield FM kan man eksempelvis også høre en sygeplejerske fortælle om, at 5G ‘suger ilt ud af patienternes lunger.’

Herhjemme spekuleres der ligeledes i gruppen ’Stop 5G-udrulning i Danmark i, at der er en sammenhæng mellem corona-udbrud i Helsingør og opsætning af en 5G-mast i byen, hvilket Statens Serum Institut og en række andre kilder dog helt har afvist i denne artikel i Mandag Morgen.

Flere grupper har i flere år argumenteret for, at 5G er sundhedsskadelig og ødelægger natur og miljø, og de har på de sociale medier fundet sammen i forskellige grupper.

Her spredes der nu eksempelvis historier om, at corona-virussen opstod i den kinesiske Wuhan-princip fordi den kinesiske regering havde åbnet for eksperimenter med 5G, og at corona-virussen spredes til byer, der også anvender 5G.

The Verge skriver, at flere anlægsarbejdere i Storbritannien er blevet chikaneret af anti-5G-aktivitisterne i forbindelse med nedgravning af fiber-kabler.

Vodafones direktør, Nick Jeffery, siger, at angrebene finder sted midt i en national krise, hvor der er brug for kommunikationsmidler, og at det nu er et spørgsmål om national sikkerhed.

Samme melding kommer fra direktøren for det britiske sundhedssystem, NHS, Stephen Powis. Han peger på, at ikke mindst sundhedssystemet er dybt afhængigt af de mobile netværk for tiden.

Stephen Powis peger på, at forbindelsen mellem corona-virus og 5G er det rene sludder.

“5G-historien er totalt sludder og vrøvl. Det er den værste slags fake news. Virkeligheden er, at de mobile netværk har afgørende betydning for os,” siger han til Reuters.

Læs også:

Ingen strålingsfare i 5G: Nye retningslinjer sikrer 5G-netværket mod at udgøre en sundhedsrisiko

Gevinsterne er til at tage og føle på ved Nordens første og største 5G-udrulning: Her er erfaringerne fra Finlands store 5G-projekt

Telenor og Telia går i gang med fuld udrulning af 5G i Danmark om et år: Nu skal 3G udfases

5G–sikkerhed: Hvor bekymrede skal vi være?

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2026

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.700 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 70 talere og møde mere end 50 leverandører over to dage.

    18 & 19 november 2026 | Gratis deltagelse

    MOLIO Erhvervsdrivende Fond

    IT-projektleder

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Statens IT

    It-teknikere med Microsoft 365 erfaring

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

    Jonas Kyhnau

    Pentos

    Sharp Consumer Electronics har pr. 1. april 2026 ansat Daniel Eriksson som salgsdirektør for de nordiske lande. Han skal især beskæftige sig med at accelerere virksomhedens vækst i Norden. Han kommer fra en stilling som nordisk salgsdirektør hos Hisense. Han har tidligere beskæftiget sig med detailhandel, kommerciel strategi og markedsudvidelser med bemærkelsesværdige resultater til følge. Nyt job

    Daniel Eriksson

    Sharp Consumer Electronics

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job