Aktivister angriber og sætter ild til britiske 5G-master: Mener 5G er skyld i corona-virus

Mindst fire 5G-maste-anlæg i Storbritannien er blevet angrebet anti-5G-aktivister, der mener, at 5G kan være skyld i corona-virussen.

Artikel top billede

(Foto: TDC NET)

Flere 5G-master i Storbritannien er i de seneste dage blevet udsat for angreb og ildspåsættelse af anti-5G-aktivister, der mener, at der er en direkte forbindelse mellem 5G og corona-virussen.

Ifølge BBC blev mindst tre masteanlæg angrebet og forsøgt nedbrændt i sidste uge.

Og til The Verge oplyser teleselskabet Vodafone UK, at mindst fire maste-anlæg er blevet angrebet i weekenden af brandstiftere, mens teleselskabet EE melder om et nedbrændt masteanlæg, der i mange år har leveret 2G, 3G og 4G til Birmingham-området.

Ifølge de britiske medier er angrebene blevet foranlediget af fejlagtige rygter, der har floreret på de sociale medier om, at der er en direkte forbindelse mellem 5G og corona-virussen.

I Storbritannien findes der blandt andet Facebook-grupper med navnet ‘5G Tower Fire Comp’ og ‘Burn the 5G Towers,’ hvor rygterne er blevet spredt.

På den lokale radiostation Uckfield FM kan man eksempelvis også høre en sygeplejerske fortælle om, at 5G ‘suger ilt ud af patienternes lunger.’

Herhjemme spekuleres der ligeledes i gruppen ’Stop 5G-udrulning i Danmark i, at der er en sammenhæng mellem corona-udbrud i Helsingør og opsætning af en 5G-mast i byen, hvilket Statens Serum Institut og en række andre kilder dog helt har afvist i denne artikel i Mandag Morgen.

Flere grupper har i flere år argumenteret for, at 5G er sundhedsskadelig og ødelægger natur og miljø, og de har på de sociale medier fundet sammen i forskellige grupper.

Her spredes der nu eksempelvis historier om, at corona-virussen opstod i den kinesiske Wuhan-princip fordi den kinesiske regering havde åbnet for eksperimenter med 5G, og at corona-virussen spredes til byer, der også anvender 5G.

The Verge skriver, at flere anlægsarbejdere i Storbritannien er blevet chikaneret af anti-5G-aktivitisterne i forbindelse med nedgravning af fiber-kabler.

Vodafones direktør, Nick Jeffery, siger, at angrebene finder sted midt i en national krise, hvor der er brug for kommunikationsmidler, og at det nu er et spørgsmål om national sikkerhed.

Samme melding kommer fra direktøren for det britiske sundhedssystem, NHS, Stephen Powis. Han peger på, at ikke mindst sundhedssystemet er dybt afhængigt af de mobile netværk for tiden.

Stephen Powis peger på, at forbindelsen mellem corona-virus og 5G er det rene sludder.

“5G-historien er totalt sludder og vrøvl. Det er den værste slags fake news. Virkeligheden er, at de mobile netværk har afgørende betydning for os,” siger han til Reuters.

Læs også:

Ingen strålingsfare i 5G: Nye retningslinjer sikrer 5G-netværket mod at udgøre en sundhedsrisiko

Gevinsterne er til at tage og føle på ved Nordens første og største 5G-udrulning: Her er erfaringerne fra Finlands store 5G-projekt

Telenor og Telia går i gang med fuld udrulning af 5G i Danmark om et år: Nu skal 3G udfases

5G–sikkerhed: Hvor bekymrede skal vi være?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Digital suverænitet kræver mere end strategier

    Danmark vil mindske afhængigheden af globale techgiganter, men det kræver mere end politiske formuleringer og strategier, understreger PROSA’s formand Niels Bertelsen.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Vil du være med til at forme fremtidens digitale løsninger i Forsvaret?

    Københavnsområdet

    Patent- og Varemærkestyrelsen

    Forretningsanalytiker

    Københavnsområdet

    STELLA CARE ApS

    Frontend- og app-udvikler (AI-Native)

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S

    Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo