Ny bog fortæller om Samsungs rejse fra bras til førende mærkevare

Ny bog fortæller den utrolige – og ikke altid helt rene – historie om Samsungs vej til positionen som et af de førende mærker indenfor forbrugerelektronik.

Artikel top billede

I dag tænker de fleste automatisk på forbrugerelektronik, når talen falder på Samsung, og navnlig smartphones udgør da også en stor del af omsætningen i det globalt orienterede, koreanske konglomerat.

Men koncernen har også fingrene nede i mange, mange andre forretningsområder – og startede faktisk allerede i det små som købmandsbutik, der solgte grøntsager og tørret fisk tilbage i 1930’erne.

Følsomt emne og beskidt undertøj

I den helt nye bog Samsung Rising går forfatter Geoffrey Cain bag om en af verdens største og mest hemmelighedsfulde virksomheder.

Det har – fortæller han i interviews – ikke været helt nemt, da koncernen betragtes som et følsomt emne i Sydkorea, hvor han selv har boet i fem år.

Hemmelighedskræmmeriet skyldes dels en virksomhedskultur, der på topniveau er båret af indgroet mistillid til udlændinge. Dels, at der virkelig har været en række artige sager, man gerne ville dække for.

På den ene side er Samsung det, vi i dag kender som et mærke med sans for kvalitet.

Den anden side af mønten har været en perlerække af korruptions- og sexskandaler samt enkelte katastrofalt fejlbehæftede lanceringer. Som eksempelvis Galaxy Note 7, der brød spontant i brand og blev forbudt på fly verden over.

Fra bras til førende mærkevare

Cain fortæller hele historien om virksomheden, om benhård topstyring og om rejsen fra elendigt tredjerangs discountbras til nutidens produkter, der konkurrerer med Apple på verdensmarkedet.

Geoffrey Cain er korrespondent og forfatter, der har dækket Asien og teknologi for publikationer såsom The Economist, The Wall Street Journal, Time og The New Republic med flere.

Bog: Samsung Rising. Forfatter: Geoffrey Cain. Udgivet: Marts 2020.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil