Ny bog fortæller om Samsungs rejse fra bras til førende mærkevare

Ny bog fortæller den utrolige – og ikke altid helt rene – historie om Samsungs vej til positionen som et af de førende mærker indenfor forbrugerelektronik.

Artikel top billede

I dag tænker de fleste automatisk på forbrugerelektronik, når talen falder på Samsung, og navnlig smartphones udgør da også en stor del af omsætningen i det globalt orienterede, koreanske konglomerat.

Men koncernen har også fingrene nede i mange, mange andre forretningsområder – og startede faktisk allerede i det små som købmandsbutik, der solgte grøntsager og tørret fisk tilbage i 1930’erne.

Følsomt emne og beskidt undertøj

I den helt nye bog Samsung Rising går forfatter Geoffrey Cain bag om en af verdens største og mest hemmelighedsfulde virksomheder.

Det har – fortæller han i interviews – ikke været helt nemt, da koncernen betragtes som et følsomt emne i Sydkorea, hvor han selv har boet i fem år.

Hemmelighedskræmmeriet skyldes dels en virksomhedskultur, der på topniveau er båret af indgroet mistillid til udlændinge. Dels, at der virkelig har været en række artige sager, man gerne ville dække for.

På den ene side er Samsung det, vi i dag kender som et mærke med sans for kvalitet.

Den anden side af mønten har været en perlerække af korruptions- og sexskandaler samt enkelte katastrofalt fejlbehæftede lanceringer. Som eksempelvis Galaxy Note 7, der brød spontant i brand og blev forbudt på fly verden over.

Fra bras til førende mærkevare

Cain fortæller hele historien om virksomheden, om benhård topstyring og om rejsen fra elendigt tredjerangs discountbras til nutidens produkter, der konkurrerer med Apple på verdensmarkedet.

Geoffrey Cain er korrespondent og forfatter, der har dækket Asien og teknologi for publikationer såsom The Economist, The Wall Street Journal, Time og The New Republic med flere.

Bog: Samsung Rising. Forfatter: Geoffrey Cain. Udgivet: Marts 2020.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job