Aula blev kritiseret af lærere på pilotskoler inden lancering

Lærere på de pilotskoler, der testede skolesystemet Aula inden lanceringen, var ikke tilfredse med systemet, der blev kritiseret for at have store mangler som arbejdsredskab for dem.

Artikel top billede

Allerede inden de danske skolers store fællessystem Aula blev taget i brug i efteråret 2019, blev systemet udsat for kritik fra lærerne på de pilotskoler, der skulle teste systemet.

Det viser aktindsigt, som bladet Folkeskolen har indhentet om udviklingsforløbet af systemet.

Her fremgår det ifølge bladet af korrespondance mellem KL, Kombit og de pågældende pilotkommuner, at ‘advarselslamperne gang på gang lyste rødt.’

Lærerne mente ikke mindst, at den nye platform var mere rettet mod forældrene end på læreropgaven.

Og kritikken fortsat efter lanceringen.

“Vi hører en generel frustration over, at Aula ikke kan bruges til at løse opgaver omkring intern organisering og kommunikation på skolen tilfredsstillende. Det er et kæmpe problem, for hele systemets legitimitet reduceres på daglig basis for dem, der bruger det,” siger næstformand i Århus Lærerforening, Dorthe Ryom Fisker, til Folkeskolen, efter hun har været med i pilotprojektet.

Læs også:

Her er planen for den næste store udrulning af Aula

Netcompany står til at score ekstragevinst på at videresælge Aula og Digital Post over hele verden: "Det er en genial manøvre for Netcompany"

Aula er næsten dobbelt så dyr per elev som Skoleintra: Her er priserne

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S