Aula blev kritiseret af lærere på pilotskoler inden lancering

Lærere på de pilotskoler, der testede skolesystemet Aula inden lanceringen, var ikke tilfredse med systemet, der blev kritiseret for at have store mangler som arbejdsredskab for dem.

Artikel top billede

Allerede inden de danske skolers store fællessystem Aula blev taget i brug i efteråret 2019, blev systemet udsat for kritik fra lærerne på de pilotskoler, der skulle teste systemet.

Det viser aktindsigt, som bladet Folkeskolen har indhentet om udviklingsforløbet af systemet.

Her fremgår det ifølge bladet af korrespondance mellem KL, Kombit og de pågældende pilotkommuner, at ‘advarselslamperne gang på gang lyste rødt.’

Lærerne mente ikke mindst, at den nye platform var mere rettet mod forældrene end på læreropgaven.

Og kritikken fortsat efter lanceringen.

“Vi hører en generel frustration over, at Aula ikke kan bruges til at løse opgaver omkring intern organisering og kommunikation på skolen tilfredsstillende. Det er et kæmpe problem, for hele systemets legitimitet reduceres på daglig basis for dem, der bruger det,” siger næstformand i Århus Lærerforening, Dorthe Ryom Fisker, til Folkeskolen, efter hun har været med i pilotprojektet.

Læs også:

Her er planen for den næste store udrulning af Aula

Netcompany står til at score ekstragevinst på at videresælge Aula og Digital Post over hele verden: "Det er en genial manøvre for Netcompany"

Aula er næsten dobbelt så dyr per elev som Skoleintra: Her er priserne

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S