Stor vækst i salget af lynhurtige fiberforbindelser - steg med 30 procent i 2019

Der var rekordmange danskere, der i 2019 fik etableret lynhurtigt fibernet. Antallet af fiberabonnenter med en 100 mbit/s download steg med 30 procent.

Artikel top billede

Danskerne tog for alvor de hurtige fiberforbindelser til sig i 2019.

Antallet af fiberkunder med en forbindelse på over 100 mbit/s steg med 30 procent i løbet af 2019. Derved havde 103.000 flere kunder landet over fået fat i et fiberabonnenment i forhold til året forinden.

Det viser Energistyrelsens 'Telestatistik - andet halvår 2019', der netop er offentliggjort.

Udover selve fiberforbindelserne er antallet af danskere med internetforbindelser på over 100 mbit/s steget med 14 procent sidste år. Det betyder, at 42 procent af danske alle bredbåndsabonnenter i slutningen af 2019 har mindst 100 mbit/s i download.

Læs også: Massive investeringer i fiber og 5G hæver antallet af medarbejdere i telebranchen med 1.000 på et halvt år

Her udgør fiberabonnenter 77 procent af denne stining. Den resterende stigning er ligelidt fordelt mellem bredbånd via kabel-tv-nettet og LAN-forbindelserne i boligforeninger.

Bredbånd via tv-nettet er stadig den største kilde til hurtigt bredbånd, som udgør 44 procent, skriver Energistyrelsen.

Datatrafikken stiger støt

Danskernes up- og download via mobilnettet tog et stort skridt fremad i 2019.

Her steg trafikken med 33 procent sidste år til 898.000 TB, mens datatrafikken fra fastnet bredbånd steg 19 pct. til 6,9 millioner TB.

En gennemsnitlig husstand eller virksomhed med fastnet bredbåndsabonnement up- og downloadede i gennemsnit 205 GB om måneden i 2018 - dette tal steg til 243 GB i 2019.

Energistyrelsen tilføjer, at tallene for datatrafikken er indsamlet inden covid-19 ramte. Eventuelle stigninger som følge af pandemien kan derfor ikke læses af tallene.

Læs også: Danskerne siger nej til de hurtige internetforbindelser selv om de ligger lige ude i vejsiden: Nu skal udviklingen vendes

Styrelsen opgør ligeledes tallene for mobilabonnementer mellem maskiner, der er koblet til IoT-tjenester såsom automatiseret kommunikation, aflæsning af måledata til og fra biler, dankortterminaler og elmålere.

Antallet af abonnenter hertil har været stigende den senere årrække, og tog også et ryk frem i 2019, hvor antallet af M2M-abbonnenter steg med 11 procent fra 1.320.000 til 1.459.000 i 2019.

Antallet af mobilabbonnementer mellem maskiner er fordoblet siden 2012, fremgår det.

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S