Prisen for ny NemID er alt for lav, mener Nets-konkurrent

Prisen for afløseren til NemID er ifølge en Nets-rival alt for lav. En privat udbyder pointerer, at man ikke kan drive infrasturktur for to øre per login.

Artikel top billede

(Foto: Jacob Wittorf)

Prisen for afløseren til NemID, MitID, bliver så lav, at det bliver svært for Nets' rivaler at tjene penge på at udbyde logins.

Det skriver Børsen.

Firmaer, der bruger MitID, skal købe adgang gennem en såkaldt broker.

Tre private brokers har planer om at udbyde MitID - Sicnicat, Criipto og Signaturgruppen, som Nets ejer delvist efter et opkøb.

Basisprisen for at bruge det nye system, MitID, bliver to øre per login.

"Den pris kan vi ikke leve med. Man kan ikke drive den infrastruktur for to øre, det går simpelthen ikke," udtaler Lars Møller Kristensen, der er product manager i Signicat, til Børsen.

Nets sidder på drift og udvikling af MitID og af NemLog-in 3, der står for det offentliges adgang til MitID.

Nets DanID - der også står bag Dankort og Betalingsservice - skal over de kommende 10 år levere den nye MitID til danskerne.

Læs også: Samlet pris for NemID-afløser steget med 46 procent: Alle tilbud var langt dyrere end forventet

Så meget er markedet værd

Hvis det koster to øre per login for alle logins, bliver værdien af det samlede marked for udbyderne på mellem seks til syv millioner kroner, vurderer kilder over for Børsen.

Hos Nets henviser man til, at virksomheden har vundet to EU-udbud (MitID og NemLog-in) i konkurrence, og at alle markdsvendte priser er fastsat af Digitaliseringsstyrelsen.

Vicedirektør hos Digitaliseringsstyrelsen Adam Lebech, fortæller til Børsen, at prisen er sat lavt, da man er bundet af ikke at måtte tjene penge på det.

Han understreger, at prismodellen sikrer, at Nets ikke får en fordel, hvis selskabet også bliver broker.

Læs også: Udgifter til offentlige it-projekter løber løbsk: Nye Digital Post- og NemID-systemer overskrider samlet budgetter med over 180 millioner

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job