Norge siger ja til omstridt lovforslag: På vej med masse-lagring af norsk internettrafik

Et flertal i det norske Stortinget siger ja til omstridt forslag, der betyder, at data fra al internettrafik, der krydser norske grænser, skal lagres i 18 måneder og gøres søgbar for Norges efterretningstjeneste.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Et flertal i det norske folketing, Stortinget, siger ja til en omstridt fornyelse af den såkaldte etterretningstjenesteloven.

Det betyder, at Norge nu er på vej til at indføre automatisk lagring af metadata om al internettrafik, der krydser den norske grænse, hvilket i praktis vil sige det meste trafik.

Data, som de norske teleoperatører skal gemme, tæller navn, dato, klokkeslet, geografisk placering, IP-adresse og lignende - men altså ikke indhold.

Disse metadata skal ifølge lovforslaget lagres af internet-leverandørerne i 18 måneder og gøres søgbar for det norske efterretningsvæksen, E-tjenesten, såfremt der kan opstilles ‘saglig grund’ hertil.

Det er en betingelse for søgningerne, at Efterretningstjenesten i hvert enkelt tilfælde får grønt lyst fra retten i Oslo.

Lovforslaget - der er fremsat af Høyre og Kristelig Folkeparti - har været heftigt diskuteret, men har nu fået støtte fra Fremskrittspartiet, Arbeiderpartiet og Senterpartiet.

Ifølge Digi.no har blandt andet det norske Datatilsynet advaret stærkt mod lovforslaget, som tilsynet har beskrevet som ‘masseovervågning af nordmændene.’

Partierne mener imidlertid, at den kommende lov vil tjene som politiets værktøj til at beskytte nordmændene i en tid, hvor trusselsbilledet skærpes.

Den norske forsvarsminister, Frans Bakke-Jensen, erkendte i maj da også blankt, at forslaget er et 'stort indgreb i nordmændenes privatliv. Han har dog påpeget i denne kronik, at han mener, at nytteværdien 'er stor.'

"I et forslag som dette må legitime interesser og hensyn opvejes mod hinanden. Jeg er tryg ved, at regeringen har fundet en god balance," skriver han.

Du kan læse hele lovforslaget (på norsk) her.

Læs også:

IBM dropper al udvikling og salg af teknologi til ansigtsgenkendelse med omgående virkning

Folketinget siger ja til brug af ansigtsgenkendelses-teknologier i Danmark

Staten blev advaret om store negative konsekvenser ved Netcompanys corona-app

Forsvarsministeren overvejer at give dansk politi lov til at blokere for websites uden dommerkendelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sharp Consumer Electronics har pr. 1. april 2026 ansat Daniel Eriksson som salgsdirektør for de nordiske lande. Han skal især beskæftige sig med at accelerere virksomhedens vækst i Norden. Han kommer fra en stilling som nordisk salgsdirektør hos Hisense. Han har tidligere beskæftiget sig med detailhandel, kommerciel strategi og markedsudvidelser med bemærkelsesværdige resultater til følge. Nyt job

Daniel Eriksson

Sharp Consumer Electronics

Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job