Apple kan være klar med ny banebrydende Mac om få uger

Når Apple 22. juni skyder sin udviklerkonference i gang vil selskabet efter alt at dømme være klar med en længeventet og banebrydende Mac-nyhed.

Artikel top billede

Det har længe været rygter om, at Apple forbereder et skifte for sine Mac-computere fra Intel-baserede processorer til selskabets egne ARM-baserede processorer.

Men nu skriver det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg, at Apple muligvis allerede i løbet af de kommende uger vil være klar til at annoncere skiftet.

Klar i 2021

De nye Mac-computer vil sandsynligvis først lande i hænderne på forbrugerne i løbet af 2021, men Bloomberg vurderer, at en annoncering i god til vil give udviklerne tid til at tilpasse og optimere deres software til de nye processorer.

Med skiftet til de nye processorer vil Macs dermed overgå til at anvende de samme processorer, der i dag sidder i iPhone og iPad. Mac-computerne vil dog ifølge Bloomberg fortsat komme til at køre MacOS-styresystemet.

Ifølge Bloomberg har Apple længe arbejdet på skiftet, og allerede i 2018 skulle Apple haft succes med at udvikle en Mac-chip til intern brug, baseret på processoren fra en iPad Pro.

Sidste gang Apple foretog et stort processor-skifte på Mac-platformen var i 2005, da Steve Jobs annoncerede, at Apple vil droppe PowerPC-processorerne til fordel for Intels nuværende x86-processorer.

Annonceres til udviklerkonference

Annonceringen af skiftet til ARM-processorerne ventes at falde i forbindelsen med Apple årlige udvikler-konferencen, der skydes i gang den 22. juni.

I år vil konferencen på grund corona-pandemien udelukkende bliver afholdt online.

Udover de nye Mac-computere ventes det også, at Apple som sædvanligt vil lancere de nye udgaver af selskabets styresystemer.

Her er opdateringerne af iOS og MacOS traditionelt set dem, der ventes med størst spænding, men vi kan også forvente os nye udgaver af iPadOS, Watch OS og tvOS.

Læs også:
Kendt Apple-analytiker: Banebrydende Mac udkommer inden udgangen af 2021

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job