Kritikken af App Store-gebyr fortsætter som Apples store udviklerkonference løber af stablen

Kritikken af Apples gebyr på op til 30 procent for udviklere, der sælger via App Store, fortsætter helt op til startskuddet på selskabets store udviklerkonference, WWDC20.

Artikel top billede

(Foto: IDG News Service)

I aften lyder startskuddet for Apples store, årlige udviklerkonference, WWDC.

Men op til eventet er Apple blevet mødt af modvind.

En række softwareudviklere har klaget deres nød over Apples politik ved brug af selskabet App Store. Især hvad angår gebyret på 30 procent af salgene, der sker ved køb via platformen.

Det skriver CNBC.

"App Stores skat på 30 procent er en stor smerte, som virkelig begrænser vores profitabilitet og langsigtede levedygtighed som forretning," fortæller en direktør for et startup-selskab, der ønsker at være anonym, til mediet.

Læs også: Apple holder fast i udskældt betalingsmodel: Afviser nu endeligt danske David Heinemeiers mail-program

App Storen står for 18 procent af selskabet samlede omsætning, og er derved en betragtelig del af forretningen. I 2019 indbragte App Store 46 milliarder dollar, eller hvad der svarer til 305 milliarder kroner.

Heinemeiers mail-program blev afvist

Den danske programmør David Heinemeiner har også været på kant med den amerikanske tech-gigant.

Forrige uge beskyldte han Apple for mafiametoder, over for nye apps i deres digitale forretning.

David Heinemeiers nye mail-app 'Hey', blev nemlig afvist af App Store, da betalingen ikke foregik gennem Apples in-app-purchase.

“Som en hver god mafioso aflagde de [Apple, red] os en visit over telefonen. Her fastslår Apple, at det, at ødelægge vores vinduer (ved at nægte os muligheden for at fixe bugs), ikke var en fejl. Derefter, uden så meget som en høflig eufemisme, siger de, at vil de brænde vores butik ned (fjerne vores app!), medmindre vi betaler," skrev Heinemeier på Twitter.

Læs også: Apple siger pludselig nej til kendt dansk programmørs mail-platform: "Det er tydeligt, at Apple føler sig berettiget til at stramme skruen uden frygt for regulative konsekvenser"

Derefter sendte folkene bag 'Hey' en klage afsted til Apple, som er blevet afvist.

EU-kommissionen indleder sag mod Apple

Presset fra den danske udvikler kommer samtidig med, at EU-kommissionen har indledt en sag mod it-giganten for netop deres betalingsmetoder i App Store.

Kommissionen, med Margrethe Vestager i spidsen, mener nemlig, at betalingsmodellen er på kanten med konkurrencelovgivningen, fordi Apple har eneret over alle iPhones mulighed for at downloade apps.

Sagen er kommet i stand efter streaming-tjenesten Spotify og e-bogs-selskabet Kobo har indgivet formelle klager over Apple.

Derudover har dating-appen Tinder og det populære spil Fortnie også udtrykt utilfredshed, skriver CNBC.

Læs også: Berømt dansk programmør klar med nyt smart mail-program: Tror 'Hey' kan revolutionære vores brug af e-mail

Annonceindlæg fra Netic

Open Source skal give det offentlige kontrollen tilbage

Digital suverænitet er rykket højt op på den offentlige sektors agenda.

Navnenyt fra it-Danmark

Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S

Sharp Consumer Electronics har pr. 1. april 2026 ansat Daniel Eriksson som salgsdirektør for de nordiske lande. Han skal især beskæftige sig med at accelerere virksomhedens vækst i Norden. Han kommer fra en stilling som nordisk salgsdirektør hos Hisense. Han har tidligere beskæftiget sig med detailhandel, kommerciel strategi og markedsudvidelser med bemærkelsesværdige resultater til følge. Nyt job

Daniel Eriksson

Sharp Consumer Electronics

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse