USA gør klar til at lukke af for Kina: Vil rense ud med kæmpe-kampagnen ‘Clean Networks’

USA gør klar til at blokere for en lang række kinesiske services, apps og selskaber adgang til det amerikanske marked. Se hele meldingen fra udenrigsminister Mike Pompeo her.

Artikel top billede

USA's udenrigsminister, Mike Pompeo

Det kommer til at ske med en samlet kæmpe-kampagne, der under fællesnavnet ‘Clean Networks’ kommer til at dække over fem områder, som hver især anvendes af kineserne til at true USA.

Planerne blev onsdag præsenteret af den amerikanske udenrigsminister Mike Pompeo, der lagde ud med at sige, at verden ser et stigende antal eksempler på, at CCP ‘Chinese Communist Party’, red] forsøger at tvinge og kontrollere borgere i forskellige lande.

Det vil USA nu gøre noget ved.

Den nye plan er opdelt i fem spor, der hver især sigter efter at få sat de kinesiske tech-selskaber mere eller mindre på porten og i hvert fald få taget brodden af dem, så de ikke udgør en trussel længere.

Det skal ske med fem områder: Clean Carrier, Clean Store, Clean Apps, Clean Cloud og Clean Cable.

Grundlæggende sigter planen punkt for punkt efter at forhindre kinesiske selskaber i at få adgang til følsomme data om amerikanere og amerikanske selskaber.

Ifølge udenrigsministeren vil USA således eksempelvis ‘beskytte’ al data om amerikanerne og amerikanske selskabers intellektuelle rettigheder mod at blive tilgået fra cloud-baserede systemer, der drives af kinesiske selskaber som Alibaba, Baidu, China Mobile, China Telecom, Tencent og Huawei.

USA vil med planen også annullere China Telecom og andre kinesiske selskabers licenser til at levere services til og fra USA.

Ligeledes er USA i gang med at sikre, at Huawei ikke kan præ-installere de mest populære amerikanske apps på sine telefoner, ligesom USA vil forhindre, at brugerne af Huawei-telefoner kan downloade dem efterfølgende.

Udmeldingerne kommer i kølvandet på nyheden om, at Microsoft er i gang med at købe kinesiske TikTok - blandt andet med henblik på at overføre TikToks mange data til amerikanske servere.

Det kan du læse mere om her: Trump kræver pludselig ‘en masse penge’ for at godkende Microsofts køb af TikTok

Mike Pompeo siger, at TikTok og andre kinesiske apps - som WeChat - er ‘markante trusler’ mod amerikanernes personlige data, ligesom de er ‘værktøjer for CCP,’ siger han.

USA vil ifølge Mike Pompeo også sikre, at Kina ikke kan kan få fingre i data fra undersøiske kabler, der forbinder USA med det globale internet.

“Huawei Marine underbyder kraftigt andre selskaber på massevis af ordrer på forbindelser mellem Asien, Pacific, Africa og Europa med statsfinansieret undersøisk teknologi,” siger Mike Pompeo.

“Vi kan ikke tillade, at det fortsætter. Vi appellerer til alle friheds-elskende nationer og virksomheder om at melde sig ind i Clean Network,” siger han.

Du kan læse hele Mike Pompeos meddelelse om Clean Network-kampagnen her.

Meldingerne bliver ikke godt modtaget i Kina, hvor udenrigsminister Wang Si ifølge Reuters siger, at USA ‘ikke har nogen ret’ til at etablere en kampange som ‘Clean Network.’

“Enhver kan vel se, at USA’s intention er at beskytte sin monopolistiske position inden for teknologi og at fratage andre lande deres ret til udvikling,” siger han.

Læs også:

Derfor er Microsoft og TikTok et helt oplagt match for hinanden

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S