Flere tech-giganter kritiserer Apples app-butik for urimelige gebyrer

Apple gebyrpolitik er urimelige, mener en stribe software-giganter, som søger efter et alternativ.

Artikel top billede

En stribe tech-giganter ønsker et opgør med Apples gebyrpolitik, som de mener er urimelig.

Bag klagen er store software-virksomheder som Facebook, Spotify og Epic Games, som overfor Financial Times udtrykker deres utilfredshed med at der skal afleveres op til 30 procent af den omsætning, der tjenes igennem Apples app-butik, skriver The Wall Street Journal ifølge Ritzau.

Derfor melder selskaberne, at tiden er til et opgør med det nuværende gebyrsystem og at der bør findes et alternativ.

Virksomheder som streaming-tjenesten Spotify langer samtidig ud efter Apple for at forfordele tjenesten til fordel for Apples egen musik-tjeneste, Apple Music.

Apples app-butik, App Store, menes at omsætte for over 15 milliarder dollar årligt, svarende til knap 96 milliarder kroner.

Tech-giganten forsvarer sig med, at det kun er en lille brøkdel af de omkring to millioner apps på App Store, der er pålagt gebyrer, mens gebyr-politikken anses at være sammenlignelig med de andre app butikker på markedet.

Et af de seneste tiltag tvisten mellem Apple og store tredjeparts-udviklere, der står bag blandt andet Spotify, Tinder og Fortnite, er etableringen af alliancen ’ The Coalition for App Fairness’.

Her sigtes efter tvinge giganterne bag de mobile app-platforme som Google og Apple til at tilbyde bedre vilkår for udviklere.

Læs om alliancen her: Magtfulde app-selskaber indgår ny alliance: Vil presse Apple og Google til ændringer

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil