Bog: Støb fundamentet under virkeligt succesfuld produktudvikling

EMPOWERED: Ordinary People, Extraordinary Products af Marta Cagan og Chris Jones giver et bud på, hvordan de mest succesfulde techvirksomheder griber produktudviklingen an.

Artikel top billede

Man kan fra tid til anden få på fornemmelsen, at visse store it-virksomheder behandler innovation og produktudvikling som fænomener, der automatisk lykkes, blot man hælder tilstrækkelig mange penge i et dybt hul og håber på det bedste.

Der er imidlertid næsten ingen ende på ambitiøse og kostbare it-projekter, der er strandet som gispende hvaler, selv om tusindvis af vanvittigt dygtige og højtlønnede mennesker har arbejdet i årevis på at få dem til at lykkes.

Tænk blot på det svært forsinkede fejlskud Windows Vista (hvilket mange hos Microsoft nok helst er fri for).

Eller på Intels første serie af Pentium-chips, der ikke regnede helt præcist.

Alle virksomheder fejler ind i mellem, men nogle rammer alligevel plet lidt oftere end andre.

Her er nøglen ikke kun at ansætte de rigtige mennesker, men også at give dem de helt rigtige forudsætninger for at lykkes.

Det er dog lettere sagt end gjort. Men den netop udkomne bog EMPOWERED: Ordinary People, Extraordinary Products af Marta Cagan og Chris Jones, begge fra Silicon Valley Product Group, giver et bud på, hvordan virksomheder som Amazon, Apple, Google, Netflix og Tesla griber udfordringen an.

Det handler, fremhæver forfatterne, om at gøde jorden for en reel udviklings- og samarbejdskultur.

Det indebærer blandt andet om at vide, hvordan man skaber et godt udviklingshold.

Men også om at definere holdets samspil med resten af virksomheden optimalt og om, hvilke ændringer der kan være nødvendige for at skabe fundamentet for udviklingsholdenes virke og succes på sigt.

Cagan og Jones ser også på, hvorfor udviklingsprojekter oftest kikser og på, hvad der omvendt kendetegner de virksomheder, som sender det ene succesfulde produkt på markedet efter det næste.

Titel: EMPOWERED: Ordinary People, Extraordinary Products. Forfattere: Marta Cagan og Chris Jones

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S