Artikel top billede

Danske virksomheder dybt frustrerede over Datatilsynets cookie-regler: "Udenlandske konkurrenter spiller efter helt andre regler"

Danske webshops mister værdifulde data, og det er dybt frustrerende, mener interesseorganisationen Dansk Erhverv.

Datatilsynets nye cookie-vejledninger betyder, at danske e-handelsvirksomheder mister værdifulde data om deres kunder, mens udenlandske konkurrenter uhindret fortsætter med at høste de selvsamme data fra danske forbruger.

Det advarer interesseorganisationen Dansk Erhverv nu om.

Ifølge en stikprøve fra Dansk Erhverv efterlever 10 ud af 10 store danske webshops Datatilsynets vejledning, mens 9 ud af 10 store udenlandske webshops ikke efterlever vejledningen.

Læs også: Datatilsynet klar med ny vejledning for alle danske websites: Sådan er reglerne for brug af cookies og samtykke

Danske forbrugere siger nej

Det skaber en ulige konkurrencesituation, fordi mange danske forbrugere ifølge Dansk Erhverv fravælger at give deres samtykke, når virksomhederne følger samtykke-retningslinjerne fra Datatilsynet.

”Det er dybt frustrerende for de danske netbutikker, som pænt følger reglerne og dermed mister værdifuld data, at de kan se, at deres udenlandske konkurrenter spiller efter helt andre regler, fordi reglerne muligvis bliver tolket og håndhævet anderledes af udenlandske myndigheder. Vi kæmper for, at reglerne bliver ens for alle. Det er nu engang mest fair,” siger Niels Ralund, E-handelsdirektør i Dansk Erhverv til organisationens hjemmeside.

Helt konkret er Dansk Erhverv utilfreds med, at danske virksomheder ikke frit kan indsætte statistikcookies, hvilket e-handelsvirksomheder i både Frankrig og Holland har fået lov til.

Dialog med styrelse

Dansk Erhverv oplyser ligeledes, at organisationen har været i dialog med Erhvervsstyrelsen om sagen.

”Det er mit indtryk, at der er forståelse for, at det ikke er fair, men det er endnu ikke lykkedes os at få ændret på reglerne,” lyder det fra Niels Ralund ifølge Dansk Erhvervs hjemmeside

Niels Ralund sætter dog sin lid til, at EU’s nye ePrivacy-forordning vil medvirke til, at europæiske e-handelsvirksomheder i fremtiden kommer til at konkurrere på mere lige vilkår.

”Vedtagelsen af den nye ePrivacy-forordning, som indeholder en opdatering af cookiereglerne, er forhåbentlig lige på trapperne. Den harmoniserer reglerne i endnu større grad, da den ikke skal implementeres nationalt. Dermed får vi forhåbentligt ens regler for alle. Når det bliver indført, vil vi selvfølgelig arbejde for, at reglerne så også bliver overholdt af alle,” siger Niels Ralund til Dansk Erhvervs hjemmeside.

Læs også: Professor: DMI-afgørelse fra Datatilsynet er en bombe under online-økonomi.