Bog: Gør den smarte teknologi lidt mere menneskelig

I den kommende bog My Robot Gets Me: How Social Design Can Make New Products More Human beskæftiger produktdesigner Carla Diana sig med, hvordan man anvender socialt design til at gøre teknologi nemmere og mere attraktiv at anvende.

Artikel top billede

Smart teknologi er ikke altid særligt, nåja, smart. Hvilket står lysende klart, hvis man blot én gang har forsøgt at kommunikere med en provokerende uvidende chatbot i omgangen med en vilkårlig virksomhed, kan skrive under på.

Ja, ofte får man i ren trods lyst til at lægge sine penge hos konkurrenten i stedet.

Men uanset, hvor meget vi foretrækker at agere med rigtige mennesker fremfor med snotdumme robotter, så vil der kun komme flere og flere af dem. Og så kan man jo lige så godt designe dem ordentligt fra starten af.

Smart teknologi er imidlertid ikke blot trælse chatbots og andre omkostningsbesparende tiltag, der gør regnedrenge og revisorer uklædeligt begejstrede.

Det er også den stigende mængde produkter, apps og services, der gør arbejde, hverdag og hjem lidt mere bekvemt, og markedet for smarte løsninger vil indenfor de kommende fem år nå en værdi på over svimlende 100 milliarder dollar.

I My Robot Gets Me: How Social Design Can Make New Products More Human beskæftiger produktdesigner Carla Diana sig med, hvordan man i praksis anvender såkaldt socialt design til at gøre produkter nemmere og mere attraktive at anvende.

Bogen udkommer 30. marts på forlaget Harvard Business Review Press og behandler blandt andet eksempler på innovative og gode – og mindre heldige – produkter, der målrettet anvender socialt design til at optimere samspillet mellem mennesker og teknik.

Men forfatteren giver også en række konkrete eksempler på, hvordan man selv kan tænke socialt design ind i udviklingsprocessen.

Hvilket ikke kun er nyttigt for designere og udviklere, men også for de chefer, der skal holde styr på dem – og for de investorer, der måske kan finde på at skyde penge i ideerne.

Titel: My Robot Gets Me: How Social Design Can Make New Products More Human. Forfatter: Carla Diana

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S