Bog: Gør den smarte teknologi lidt mere menneskelig

I den kommende bog My Robot Gets Me: How Social Design Can Make New Products More Human beskæftiger produktdesigner Carla Diana sig med, hvordan man anvender socialt design til at gøre teknologi nemmere og mere attraktiv at anvende.

Artikel top billede

Smart teknologi er ikke altid særligt, nåja, smart. Hvilket står lysende klart, hvis man blot én gang har forsøgt at kommunikere med en provokerende uvidende chatbot i omgangen med en vilkårlig virksomhed, kan skrive under på.

Ja, ofte får man i ren trods lyst til at lægge sine penge hos konkurrenten i stedet.

Men uanset, hvor meget vi foretrækker at agere med rigtige mennesker fremfor med snotdumme robotter, så vil der kun komme flere og flere af dem. Og så kan man jo lige så godt designe dem ordentligt fra starten af.

Smart teknologi er imidlertid ikke blot trælse chatbots og andre omkostningsbesparende tiltag, der gør regnedrenge og revisorer uklædeligt begejstrede.

Det er også den stigende mængde produkter, apps og services, der gør arbejde, hverdag og hjem lidt mere bekvemt, og markedet for smarte løsninger vil indenfor de kommende fem år nå en værdi på over svimlende 100 milliarder dollar.

I My Robot Gets Me: How Social Design Can Make New Products More Human beskæftiger produktdesigner Carla Diana sig med, hvordan man i praksis anvender såkaldt socialt design til at gøre produkter nemmere og mere attraktive at anvende.

Bogen udkommer 30. marts på forlaget Harvard Business Review Press og behandler blandt andet eksempler på innovative og gode – og mindre heldige – produkter, der målrettet anvender socialt design til at optimere samspillet mellem mennesker og teknik.

Men forfatteren giver også en række konkrete eksempler på, hvordan man selv kan tænke socialt design ind i udviklingsprocessen.

Hvilket ikke kun er nyttigt for designere og udviklere, men også for de chefer, der skal holde styr på dem – og for de investorer, der måske kan finde på at skyde penge i ideerne.

Titel: My Robot Gets Me: How Social Design Can Make New Products More Human. Forfatter: Carla Diana

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S