Computerworld mener: Vejen til et godt image går gennem dine medarbejdere

Computerworld mener: Clinton-kampagnen gjorde derfor ”It’s the economy, stupid” til sit centrale omdrejningspunkt - der er en lektion her til mange danske it-virksomheder.

Artikel top billede

Computerworld mener: Tilbage i 1992 kæmpede den unge Bill Clinton med George H.W. Bush om præsidentposten i USA.

I første omgang virkede det som et håbløst projekt. Berlin-muren var faldet et par år før, Sovjetunionen var i opløsning og den første Golf-krig var endt som en dundrende succes. Udenrigspolitisk var præsidenten urørlig.

Men hjemme i USA var økonomien stille og roligt gået i stå. Og den amerikanske vælger, der har mistet sit job, kommer ikke langt, hvis hun prøver at betale husleje eller tanke sin bil med nok så meget militær succes i Kuwait.

Clinton-kampagnen gjorde derfor ”It’s the economy, stupid” til sit centrale omdrejningspunkt - og den 20. januar 1993 blev William Jefferson Clinton taget i ed som den 42. amerikanske præsident.

Der er mange lektioner at lære fra rådgiver James Carvilles berømte strategi.

To ting du kan lære af Carvilles genistreg

Men især to ting er værd at tage med, især i lyset af den omfattende Image-analyse, som du kan artikler fra her: Har du et strategisk fokus - og ræsonnerer det strategiske fokus hos din målgruppe?

Dykker man ned i tallene for Image-analysen anno 2021, er det hverken prisen eller innovative produkter, der scorer højest, når danske it-professionelle skal prioritere, hvad de lægger vægt på hos it-leverandørerne.

I toppen finder vi til gengæld kompetente medarbejdere, serviceniveau og rådgivning.

Det er dermed de to forhold, som danske it-professionelle går mest op i, når de sætter jagten ind på en ny leverandør til deres kommende it-projekter.

Hele 62 procent af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at det har ”meget stor betydning,” at leverandøren har kompetente og serviceorienterede medarbejdere. Desuden svarer 33 procent, at det har ”stor betydning.”

Dermed er listen stort set, som da Computerworld sidst foretog opgørelsen i 2020. Dog med den vigtige ændring, at nummer to i år handler om serviceniveau og support – det var nummer tre sidste år.

Til gengæld er leveringsevne, der sidste år indtog andenpladsen, nu forvist til tredjepladsen.

Der er en fællesnævner

Fællesnævneren for top-prioriteringerne er dermed, at troværdighed, gode medarbejdere og nytteværdien af ydelserne er i højsædet for it-leverandørerne.

Det er dyrt, det er i hverdagen også langt mere besværligt end kasser på lageret, og det kræver en næsten daglig indsats at spille sine folk gode.

Men som tallene i Computerworld store undersøgelse viser, så betaler det sig.

”It’s the people, stupid”.

Læs mere: Du kan læse alle artiklerne i Computerworlds store Image-analyse 2021 her

Mere om samme emne

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

Sydjylland

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Danoffice IT

IT-supporter

Københavnsområdet

TD SYNNEX Denmark ApS

Bid Support Specialist (Maternity Cover)

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job