Computerworld mener: Vejen til et godt image går gennem dine medarbejdere

Computerworld mener: Clinton-kampagnen gjorde derfor ”It’s the economy, stupid” til sit centrale omdrejningspunkt - der er en lektion her til mange danske it-virksomheder.

Artikel top billede

Computerworld mener: Tilbage i 1992 kæmpede den unge Bill Clinton med George H.W. Bush om præsidentposten i USA.

I første omgang virkede det som et håbløst projekt. Berlin-muren var faldet et par år før, Sovjetunionen var i opløsning og den første Golf-krig var endt som en dundrende succes. Udenrigspolitisk var præsidenten urørlig.

Men hjemme i USA var økonomien stille og roligt gået i stå. Og den amerikanske vælger, der har mistet sit job, kommer ikke langt, hvis hun prøver at betale husleje eller tanke sin bil med nok så meget militær succes i Kuwait.

Clinton-kampagnen gjorde derfor ”It’s the economy, stupid” til sit centrale omdrejningspunkt - og den 20. januar 1993 blev William Jefferson Clinton taget i ed som den 42. amerikanske præsident.

Der er mange lektioner at lære fra rådgiver James Carvilles berømte strategi.

To ting du kan lære af Carvilles genistreg

Men især to ting er værd at tage med, især i lyset af den omfattende Image-analyse, som du kan artikler fra her: Har du et strategisk fokus - og ræsonnerer det strategiske fokus hos din målgruppe?

Dykker man ned i tallene for Image-analysen anno 2021, er det hverken prisen eller innovative produkter, der scorer højest, når danske it-professionelle skal prioritere, hvad de lægger vægt på hos it-leverandørerne.

I toppen finder vi til gengæld kompetente medarbejdere, serviceniveau og rådgivning.

Det er dermed de to forhold, som danske it-professionelle går mest op i, når de sætter jagten ind på en ny leverandør til deres kommende it-projekter.

Hele 62 procent af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at det har ”meget stor betydning,” at leverandøren har kompetente og serviceorienterede medarbejdere. Desuden svarer 33 procent, at det har ”stor betydning.”

Dermed er listen stort set, som da Computerworld sidst foretog opgørelsen i 2020. Dog med den vigtige ændring, at nummer to i år handler om serviceniveau og support – det var nummer tre sidste år.

Til gengæld er leveringsevne, der sidste år indtog andenpladsen, nu forvist til tredjepladsen.

Der er en fællesnævner

Fællesnævneren for top-prioriteringerne er dermed, at troværdighed, gode medarbejdere og nytteværdien af ydelserne er i højsædet for it-leverandørerne.

Det er dyrt, det er i hverdagen også langt mere besværligt end kasser på lageret, og det kræver en næsten daglig indsats at spille sine folk gode.

Men som tallene i Computerworld store undersøgelse viser, så betaler det sig.

”It’s the people, stupid”.

Læs mere: Du kan læse alle artiklerne i Computerworlds store Image-analyse 2021 her

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job