Artikel top billede

Ny strategi for Rejsekort bliver halvt år forsinket: Planerne om ny mobilversion er endnu uafklarede

Rejsekortet & Rejseplanens nye strategiplan bliver forsinket, og det er endnu uafklaret, hvordan en ny mobilløsning, der skal forene Rejsekortet & Rejseplanen, kommer til at se ud.

Da Rejsekortet og Rejseplanen for få år siden fusionerede til ét selskab forlød det, at der skulle skabes en ny fælles mobilitetstjeneste.

En ny super-app til de rejsende, der skulle samle Rejseplanen og Rejsekortet i en fælles mobil-app.

Men Rejsekort & Rejseplan oplyser nu til Computerworld, at der er endnu ikke er kommet en afklaring på Rejsekortet og Rejseplanens digitale fremtid

”Selskabet undersøger flere løsninger i forbindelse med en igangværende markedsdialog, herunder også en mobilløsning. Der er på nuværende tidspunkt ikke taget endelig stilling til, hvilken digital oplevelse brugerne skal tilbydes fremover,” skriver Jens Willars, kundedirektør for Rejsekortet & Rejseplanen i en email til Computerworld.

Strategiarbejde er forsinket

Planerne om den nye transporttjeneste skal blandt andet fastlægges i en strategi for det nye fusionerede selskab.

Men ifølge Jens Willars er arbejdet med strategien blev forsinket.

Det var planen, at strategiarbejdet skulle være afsluttet i maj 2021, men det er nu blevet udskudt til november 2021, oplyser han til Computerworld.

”Det er korrekt, at Rejsekort & Rejseplan A/S er i gang med at udarbejde en strategi for selskabet som en konsekvens af Lov 206. Selskabet har måtte justere den oprindelige plan og forventer i stedet at kunne have en endelig strategi klar med udgangen af november 2021,” skriver Jens Willars til Computerworld.

14 år gammel løsning

Det nuværende rejsekort er baseret på et fysisk kort, der skal bruges til indtjekning og udtjeking på stationerne.

Kortet er i sin nuværende form 14 år gammelt, og det blev første gang taget i brug i 2007 på en strækning mellem Roskilde og Tølløse.

Herefter blev det – på trods af store forsinkelser – i årene efter udrullet til resten af landet.

Ideen om at samle Rejsekortet og Rejseplanen i én app blev første gang fremført af den daværende transportminister Ole Birk Olesen i 2018.

Han tog også intiativ til, at Rejsekortet og Rejseplanen blev lagt sammen til et fælles selskab.

"Det skal være lettere at rejse i Danmark. En af de måder er, at man ikke skal tilgå alle mulige forskellige hjemmesider og apps for at planlægge og betale for sin rejse. Med det mål er det jo unaturligt at have Rejsekortet og Rejseplanen som to forskellige selskaber. Det bør være ét selskab, der tilbyder en samlet løsning til forbrugerne," sagde Ole Birk Olesen i 2018 til nyhedsbureaet Ritzau.

Ambitionen om at skabe en stor fælles rejse-app-løsning har også fået opbakning fra nuværende transportminister Benny Engelbrech (S).

”En ny app-løsning, som samler rejsekort- og rejseplantilbuddet, vil medføre, at passagererne kan planlægge, booke og betale deres rejse et og samme sted, Derudover vil den kunne tilpasses personlige præferencer eller foreslå alternative rejser ved for eksempel regnvejr,” sagde Benny Engelbrech (S) i 2019.




Premium
Efter lang tids tøven ruller kunderne nu ind på SAP S/4: "Vi har fået flere nye S/4-sager i det seneste halve år, end vi havde af S/4-kunder i forvejen"
En af de absolut største SAP-partnere i verden og på dansk jord, det tidligere Itelligence, nu NTT Data Business Solutions, ser markant fremgang i antallet af S/4HANA-projekter. Overgangen til SAP's nyeste ERP-motor har ladet vente på sig, men ser nu ud til for alvor at rykke. "Vi har fået flere nye S/4-sager i det seneste halve år, end vi havde af S/4-kunder i forvejen," siger direktør Per Falck Jensen.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Er det nu? Eller skal vi vente? Optimér udskiftning af servere i koncernen
Denne analyse giver dig svar på, hvordan du rammer ”the sweet spot”, der sikrer maksimal udnyttelse af eksisterende hardware i koncernens IT-miljø, inden du skifter til nye servere.