Amazons Andy Jassy og andre tech-bosser kaldt til møde med Joe Biden i Det Hvide Hus

Sammen med en række andre topchefer skal Amazon-CEO Andy Jassy til møde med USA's præsident i Det Hvide Hus. Her skal diskuteres, hvordan private selskaber kan forbedre it-sikkerheden.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Amazons nyslåede CEO, Andy Jassy, skal nu gøre en række prominente tech-bosser selskab i Det Hvide Hus.

Joe Biden har nemlig indkaldt til et møde onsdag, hvor agendaen går på, hvordan private virksomheder kan højne it-sikkerheden, skriver Reuters.

Blandt de inviterede it-profiler findes Tim Cook, CEO i Apple og Satya Nadella, CEO i Microsoft. Topchefer fra Google og IBM er ligeledes inviteret.

Men gæstelisten dækker ike kun over tech-bosser. En række ledere fra banksektoren, heriblandt JPMorgan, og energi- og forsyningssektoren vil ligeledes deltage.

Tilbage i juli måned underskrev præsident Joe Biden et nationalt aktstykke, der udgør et nyt offentligt-privat initiativ, som skaber en fælles "præstationskontrol" omkring cybersikkerhed hos USA's mest kritiske virksomheder. Dette indebærer blandt andet vand- og elværker.

Denne opmærksomhed sker efter et række ødelæggende cyberangreb, der har lammet en række amerikanske virksomheder det seneste år.

Notatet kommer efter USA i år har været udsat for flere fatale angreb på betydningsfuld infrastruktur, så som olierørledningen Colonial Pipeline, som blev hacket og lagt ned tilbage i maj, og henlagde hele den amerikanske østkyst uden brændstof.

Dette skabte både panik i befolkningen og fik prisen på benzin til at stige i området.

Dertil kommer angrebet på kødproducenten JBS, hvis kødproduktion også efter et cyberangreb gik ned flere steder i USA.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job