Sydkorea tvinger Google og Apple til at frigive betalingsmuligheder i deres app-butikker

Sydkorea har netop vedtaget en ny lovgivning, der forbydder store tech-spilleresom Google og Apple, at tvinge app-udviklere til at benytte deres betalingssystemer, når de lægger nye apps op i virksomhedernes app-butikker.

Artikel top billede

Sydkorea har som det første land i verden vedtaget en lov, der forbyder app-store-operatører som Google og Apple at tvinge udviklere til at bruge deres betalingssystemer i appen.

Loven, der blev godkendt tirsdag, er et forsøg på, at stoppe tech-giganterne i deres praksis med at kræve, at gøre appudviklere afhængige af netop deres indkøbssystemer, som virksomheden så tager 30 procent af provisionen for, når udvikleren sælger sin app.

Det skriver AP News.

Dermed skal Google og Apple begynde at tillade udviklerne at finde alternative måder at modtage betaling på.

Tech-virksomhederne selv har tidligere erklæret, at de høje provitionssatser hjælper med at betale omkrostningerne ved at vedligeholde app-markedsplatformene.

Men Sydkoreas regering har for øje at fremme en mere fair konkurrence, og bløde op for tech-giganternes monopol-status på området.

Loven sikrer desuden også udviklerne for, at tech-virksomhederne til gengæld for, at de finder altenative betalingsmuligheder, gør det ekstra besværligt eller langtrukket at få godkendt apps.

Apples kritik i en erklæring lyder, at den nye lov vil "sætte brugere, der køber digitale varer fra andre kilder, i fare for svig, undergrave deres beskyttelse af fortrolige oplysninger, gøre det svært at styre deres køb" og desuden gøre forældrekontrol og andre funktioner mindre effektive.

"Vi mener, at brugernes tillid til App Store -køb vil falde som følge af denne lovgivning" og føre til færre muligheder for koreanske appudviklere, advarer virksomheden.

Her hjemme er man i EU lige nu også på vej med nye tiltag, der skal stramme grebet om tech-giganternes monopol-status. De nye regler der er på vej en den del af den såkaldte Digital Markets Act, som EU-Kommissær Margrethe Vestager står i spidsen for.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse