Bilbranchen skriger på chip, men Intel siger nej - vil ikke bygge forældede fabrikker

Intel vil ikke hjælpe bilindustrien med nøden i den hårde chip-tørke, før de omstiller sin produktion til mere moderne chips.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Det giver ingen mening at bygge nye chip-fabrikker, der skal producere de chips, der sidder i biler i dag, mener chip-produenten Intel.

Årsagen er, ifølge mediet Fortune, at de chips, som Intel i dag leverer til bilindustrien er gammeldags og umoderne.

Budskabet til bilindustrien er klart fra Intels administrerende direktør Pat Gelsinger: Forny jeres biler, så de kan bruge moderne chips, så sender Intel gerne store mængder af chips til producenterne.

"Det giver ingen økonomisk eller strategisk mening," sagde direktøren på den store biludstilling IAA Mobility i München.

I bilbranchen anvender man i dag 90-nanometer-chips, mens eksempelvis de nyeste chips, som den, der sidder i Apples senste iPhone, kun er fem nanometer - en størrelse, der gør det svært at se den med det blotte øje. Alligevel er der plads til 15 milliader transistorer i chippen. Det skriver Finans.

Bilbranchens fokus på chipens funktion er dog hovedsageligt været på, at chippen skal være holdbar i mange år. Samtidig har industrien ikke det store behov for tung computerkraft, når bilernes funktioner skal bruges.

At skifte disse større og mere solide chips ud, kan desuden betyde et større omrokeringsarbejde for bilproducenterne, samt at nye teknologier skal certificeres.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Project Director

    Københavnsområdet

    G. Tscherning A/S

    IT & Digitaliseringsansvarlig

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S