Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

Midt i stormvejret: Facebook tjener styrtende med penge og omsætningen stiger med 35 procent

Facebook sender omsætningen og indtjeningen i vejret i årets tredje kvartal. Samtidig er den samlede brugerbase steget med seks procent og annonceindtægterne tager et spring frem.

Facebook har den senere tid kæmpet med en række møgsager, og selskabet barsler samtidig med et potentielt navneskifte.

Men det har umiddelbart ikke påvirket de økonomiske resultater, da Facebook skovler penge ind samtidig med, at omsætningen stiger til vejrs.

Verdens største sociale medie aflagde regnskab for året tredje kvartal mandag aften, hvor der viste sig en omsætning i hopla.

Med en stigning på 35 procent sammenlignet med samme periode sidste år endte toplinjen på 186 milliarder kroner.

Overskuddet steg med 17 procent og endte på 59 milliarder kroner.

"Vi har oplevet god fremgang i dette kvartal og vores community bliver ved med at vokse,” udtaler topchef Mark Zuckerberg i forbindelse med regnskabet.

Facebook, der ejer både Instagram og WhatsApp, tjente flere penge på reklamer end tidligere, hvilket er udslagsgivende, da reklameindtægter står for størstedelen af omsætningen.

I løbet af årets tredje kvartal var Facebooks brugerbase blevet seks procent større end samme kvartal sidste år. Det betyder, at platformen nu har 1,93 milliarder brugere.

Blandt analytikerkorpset havde det været diskuteret, hvor påvirket Facebook ville være af tilbageholdne annoncører. Apple har nemlig ændret sine privacy-regler, der gør det sværere at målrette reklamer den enkelte bruger. Det har eksempelvis påvirket Snapchat i høj grad dette kvartal.

Men Facebook ser ud til at slippe for de store påvirkninger af Apples nye privatlivspolitik. Alene det sidste år er indtægterne fra annoncer steget med 33 procent til 180 milliarder kroner.

Facebook ramt af whistleblower-storm

Det er ikke mange uger siden, at den tidligere Facebook-ansatte Frances Haugen trådte frem og fortalte om selskabets prioriteter angående skadeligt indhold.

25. oktober skete det så igen. Endnu en whistleblower har kritiseret selskabet for dets prioriteringer. Denne gang sker det i en officiel klage indsendt til det amerikanske finanstilsyn, SEC. Det skriver Washington Post.

Anklagen lyder her, at Facebook vægter vækst og profit over skadeligt indhold, der angiveligt får lov til at forblive oppe. Her går eksemplerne på hadefuld tale, misinformation og trusler, der bevidst ikke pilles ned.

Whistlebloweren beskylder blandt andet Facebook for at nedtone alvoren af den russiske indblanding i det amerikanske præsidentvalg i 2016.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

20. juni 2024 | Læs mere


Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere