Midt i stormvejret: Facebook tjener styrtende med penge og omsætningen stiger med 35 procent

Facebook sender omsætningen og indtjeningen i vejret i årets tredje kvartal. Samtidig er den samlede brugerbase steget med seks procent og annonceindtægterne tager et spring frem.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

Facebook har den senere tid kæmpet med en række møgsager, og selskabet barsler samtidig med et potentielt navneskifte.

Men det har umiddelbart ikke påvirket de økonomiske resultater, da Facebook skovler penge ind samtidig med, at omsætningen stiger til vejrs.

Verdens største sociale medie aflagde regnskab for året tredje kvartal mandag aften, hvor der viste sig en omsætning i hopla.

Med en stigning på 35 procent sammenlignet med samme periode sidste år endte toplinjen på 186 milliarder kroner.

Overskuddet steg med 17 procent og endte på 59 milliarder kroner.

"Vi har oplevet god fremgang i dette kvartal og vores community bliver ved med at vokse,” udtaler topchef Mark Zuckerberg i forbindelse med regnskabet.

Facebook, der ejer både Instagram og WhatsApp, tjente flere penge på reklamer end tidligere, hvilket er udslagsgivende, da reklameindtægter står for størstedelen af omsætningen.

I løbet af årets tredje kvartal var Facebooks brugerbase blevet seks procent større end samme kvartal sidste år. Det betyder, at platformen nu har 1,93 milliarder brugere.

Blandt analytikerkorpset havde det været diskuteret, hvor påvirket Facebook ville være af tilbageholdne annoncører. Apple har nemlig ændret sine privacy-regler, der gør det sværere at målrette reklamer den enkelte bruger. Det har eksempelvis påvirket Snapchat i høj grad dette kvartal.

Men Facebook ser ud til at slippe for de store påvirkninger af Apples nye privatlivspolitik. Alene det sidste år er indtægterne fra annoncer steget med 33 procent til 180 milliarder kroner.

Facebook ramt af whistleblower-storm

Det er ikke mange uger siden, at den tidligere Facebook-ansatte Frances Haugen trådte frem og fortalte om selskabets prioriteter angående skadeligt indhold.

25. oktober skete det så igen. Endnu en whistleblower har kritiseret selskabet for dets prioriteringer. Denne gang sker det i en officiel klage indsendt til det amerikanske finanstilsyn, SEC. Det skriver Washington Post.

Anklagen lyder her, at Facebook vægter vækst og profit over skadeligt indhold, der angiveligt får lov til at forblive oppe. Her går eksemplerne på hadefuld tale, misinformation og trusler, der bevidst ikke pilles ned.

Whistlebloweren beskylder blandt andet Facebook for at nedtone alvoren af den russiske indblanding i det amerikanske præsidentvalg i 2016.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S