Klodser: Lego i høj kurs blandt voksne entusiaster

Den danske legetøjskoncern har intensiveret indsatsen for at sætte krogen i nye fans med penge på kistebunden og masser af plads på hylden. Senest gik en enorm model af Titanic i restordre på blot to timer.

Artikel top billede

Danske Lego er kendt og elsket verden over, omend legetøjet også kan være et smertefuldt bekendtskab. Hvilket man vil vide, hvis man blot én gang har trådt på en klods med bare tæer.

Omkring årtusindskiftet kørte virksomheden på pumperne og gennemgik det, der bedst kan betegnes som en økonomisk nærdødsoplevelse.

Men den rejste sig igen under ledelse af tidligere McKinsey-konsulent Jørgen Vig Knudstorp, og Lego er i dag en af klodens mest succesfulde og værdifulde legetøjsvirksomheder.

Men nu er legetøj jo et vidt begreb. Mange af de store sæt er snarere regulære udstillingsgenstande og yndede samleobjekter for voksne entusiaster.

Nogle sæt kan over tid endda fordoble deres værdi – eller mere endnu – hvis man passer rigtig godt på dem; det gælder eksempelvis visse Star Wars-modeller.

Skal man tjene gode penge på Lego , skal man dog dels ramme plet og være heldig at vælge præcis de modeller, der stiger voldsomt i pris, hvilket er lettere sagt end gjort. Dels skal man have tålmodighed og være klar til at have sættet liggende i 5-10 år, før der virkelig er noget at hente.

Men hvor investering i Lego-sæt er risky business for de tålmodige, så er det først og fremmest de stadig mere opfindsomme detaljer, der har været med til at give klodserne et publikum blandt dem, der har bevæget sig fordi den første ungdom.

De seneste år har koncernen intensiveret indsatsen for at øge sit voksne publikum med en lang række sæt, det vil være decideret synd at udsætte for en fem-årig med akut sukkerchok.

Se eksempelvis sektionen ”Adults welcome” på koncernens hjemmeside, hvor man præsenterer nogle af de aktuelt allerflotteste modeller. Heriblandt en ekstremt detaljeret skrivemaskine, diverse rumfartøjer og et piano med indbygget lyd.

Senest har Lego lanceret en 135 centimeter lang model af Titanic.

Med sine 9.090 klodser er skibet med den ulyksalige skæbne ikke det største LEGO-sæt, der er lanceret, men det kommer dog godt derop af.

Til gengæld er det tydeligvis et af de mest ventede. Da der i mandags blev åbnet for forudbestilling, blev sættet meldt i restordre efter blot to timer.

Så bestiller man Titanic-sættet i dag, kan man tidligst håbe på at få det tilsendt omkring 29. november. Hvilket dog – med en smule held – burde være tilstrækkelig tid, hvis man er på udkig efter en særdeles velkommen gave til en voksen Lego-fan med rigtig god plads på hylden.

Rent erhvervsmæssigt er Lego stadig interessant. Og vil du læse mere om det så udkom Jens Andersens "Et liv med LEGO" - en bog om Lego-koncernens og slægten Kirk Kristiansens fascinerende historie gennem 100 år, som familien selv medvirker i.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil