Politiet kan nu gemme dine nummerpladedata i dobbelt så lang tid

Ny regler give politiet mulighed for at gemme nummerpladeoplysninger om danskere, der ikke har begået nogle forseelser, i 60 dage, og det møder kritik fra Institut for Menneskerettigheder.

Artikel top billede

Det danske politi har med nye regler fået mulighed for at gemme nummerpladeoplysninger om danske bilister i op til 60 dage.

Det skriver it-mediet Version2.

Politiet har gennem adskillige år brugt avanceret fotoudstyr til at registrere danskeres nummerpladerdata i trafikken via systemet ANPG (Automatisk NummerpladeGenkendelse), og indtil nu har de haft mulighed for at gemme nummerplade data på bilister, der ikke har begået nogen forseelser, i 30 dage.

Men efter nytår er den tid blevet fordoblet, og det møder kritik fra Institut for Menneskerettighedder, der mener, at det et for stort indbgreb i borgernes privatliv

”Som udgangspunkt skal man ikke gemme data om borgeren, medmindre det tjener et konkret formål. Det ligger som et grundprincip i retten til privatliv og databeskyttelse. Med det nye forslag lægges der op til en væsentligt udvidet indsamling og anvendelse af personoplysninger, og dermed et mere intensivt indgreb i retten til privatliv og databeskyttelse,” siger Rikke Frank Jørgensen, seniorforsker hos Institut for Menneskerettigheder, til Verison2.

Øger statsningen

ANPG-systemet blev introduceret i 2015, og kameraerne findes i dag både i politibiler, der automatisk skanner forbipasserende bilister, samt ved stationære kameraer, som eksempelvis kan være placeret ved grænseovergange.

I et udbud i november 2020 blev der lagt til at øge satsningen markant gennem en investering på en halv milliard kroner i nye kameraer og software.

Læs mere om hvordan systemet fungerer her:

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S