Artikel top billede

Der gik ikke mange minutter, før den første bil blev bedt om at køre ind til siden af politiet. Foto: Nicolai Devantier.

Vi kørte med i en patruljevogn med nummerpladegenkendelse: Efter tre minutter blev den første bil stoppet

Reportage: Med nummerpladegenkendelse kan politiet holde øje med alt fra forsikringssvindlere til terrormistænkte. Vi tog med på en prøvetur i en patruljevogn, og det blev en ganske imponerende oplevelse.

Vi er netop kørt ud på Vesterbrogade tæt på Tivoli i København, da skærmen i politibilen alarmerer med både lyd og et skærmbillede af en nummerplade fra en blå varebil.

Skærmfarven skifter til grøn, hvilket betyder, der er noget galt.

Politiinspektør Robert Mortensen foretager en u-vending, han sætter farten op og følger efter bilen.

Der er gået mindre en tre minutter, siden jeg satte mig ind på passagersædet i patruljevognen forsynet med politiets nye it-system til nummerpladegenkendelse.

Betjenten ved min side har nu aktiveret bilens blink for at vinke den forankørende Ford-kassevogn ind til siden. It-systemet har genkendt nummerpladen, og på skærmen i politibilen bliver det oplyst, at bilen ikke har overholdt syn.

"Oscar Tango 10. Kan du sende en patruljevogn, vi har en bil, der ikke har været til syn," lyder radioforespørgslen fra Robert Mortensen.

Det fungerer ret godt, ikke?

Demonstrationen af det it-system, som politiet nu er klar til at tage i brug, viste sig at blive en ganske imponerende oplevelse.

Specielt hastigheden, hvormed en nummerplade registreres men også den rækkevidde, som it-systemet har.

Der er monteret to kamerabokse på taget af bilen, og i hver boks er der to kameraer.

Et kamera er til oversigtsbilleder, mens det andet via infrarød-teknologi kan fotografere nummerplader under alle tænkelige forhold.

Hvor hurtigt kan du køre og samtidig registrere nummerplader?

"Lad os prøve," siger Robert Mortensen.

"Inden for færdselsloven naturligvis," tilføjer han.

Han accelerer på en gade med parkerede biler på begge sider, og systemet følger med uden de mindste problemer.

Nummerpladerne suser hen over skærmen.

"Det fungerer upåklageligt ved selv meget høje hastigheder," fortæller han.

Mens vi fortsætter turen, fortæller han, hvordan den embeddede computer i bagagerummet har en krypteret database liggende, som med jævne mellemrum synkroniserer med de lokale enheder via GSM-systemet.

Skærmen signalerer igen at en nummerplade, som er registreret i databasen, er blevet opdaget.

Denne gang er det en bil, der befinder sig tre vejbaner væk i tæt trafik.

"Det fungerer ret godt, ikke?" spørger han retorisk og med et smil på læben.

Se billederne fra køreturen her: Galleri: Se med fra passagersædet i en politibil med nummerpladeovervågning

Tre år undervejs

Politiet har brugt 28 millioner og tre år på at teste, udbyde og nu implementere projektet, der i første omgang bliver monteret på 48 køretøjer.

Desuden er der 24 stationære kameraer monteret i nærheden af grænseovergange eller andre trafikknudepunkter som broer.

"Vi regner med at have 600.000 aflæste nummerplader per dag, når det er fuldt implementeret" fortæller politiinspektør Svend Larsen fra Rigspolitiet.

"Men det er selvfølgelig langt fra alle, der er registreret i vores database."

Databasen med de informationer, der anvendes af systemet, består af to dele.

En automatiseret del med data om eksempelvis manglende forsikring eller syn og en manuelt opdateret del, der kan indeholde oplysninger om bandemedlemmer, terrormistænkte eller andet.

Oplysningerne, der registreres i systemet, opbevares ligeledes efter forskellige regler.

Læs mere om hvordan systemet virker her: Sådan overvåger politiet din nummerplade helt automatisk

Data gemmes i op til to år

Alle registreringer bliver opbevaret i 24 timer i bilens it-system. Herefter slettes de registreringer, der ikke har givet et hit i databasen.

Mindre forseelser gemmes i yderligere 30 dage, mens mere alvorlige forbrydelser, eksempelvis i forbindelse med bandekriminalitet, kan gemmes i op til to år.

"Det er naturligvis en form for overvågning, men reglerne for brug af systemet er gode, og dette system vil med garanti opklare mange forbrydelser," fortæller Svend Larsen.

Det er specielt i forbindelse med udenlandske tyvebander og færdselsovertrædelser, at man vil komme til at se de helt store opklaringstal, eller som det siges "Det bliver svært at køre i en stjålet bil eller uden forsikring."

Læs mere om politiets forsøg på at dokumentere effekten af overvågning her: Vi går på jagt efter et tal: Hvor mange sager har politiet egentlig opklaret via sessionslogning?

Men også i forbindelse med efterforskning af større sager beretter politiet om store forventninger til systemet.

Du kan læse mere om reglerne for systemet her: Bekendtgørelse om politiets anvendelse af automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG)

Da politiinspektør Robert Mortensen parkerer bilen efter køreturen for at aflevere Computerworlds udsendte igen, ser det ud til, at politiet kan se frem til et it-system, der fungerer efter hensigten.

Mens borgerne kan se frem til, at der bliver holdt øje med deres nummerplader på landets asfaltstrækninger.