Meta afsløret i desperat plan: Betaler for smædekampagne mod konkurrent

Moderselskabet til Facebook og Instagram har haft en hård tid på det seneste, og selskabet er tilsyneladende heller ikke stor tilhænger af konkurrence. I hvert fald er det nu kommet frem, at Meta har betalt et konsulentfirma for at give det sociale medie Tiktok et dårligt ry.

Artikel top billede

(Foto: Anthony Quintano.)

Det sociale medie Tiktok har for alvor vundet indtog på markedet med sine korte videoer – et område hvor Facebook og Instagrams moderselskab Meta tilsyneladende ikke havde ønsket en sådan konkurrent.

I hvert fald er det nu blevet afsløret, at Meta betaler konsulentfirmaet Targeted Victory, som blandt andet er kendt for at rådgive det republikanske parti, for at skabe en smædekampagne mod kinesiske Tiktok.

Det skriver The Washington Post.

Kampagnen omhandlede blandt andet kritiske debatindlæg og breve til forskellige medier for at forsøge at få dem til at skrive kritisk om Tiktok.

Det har handlet om at skabe negativ opmærksomhed, så politikere og medier ville gå hårdt til Meta-konkurrenten. Det har i høj grad handlet om at fokusere på, at Tiktok er en trussel for amerikanske børn og samfundet generelt.

Targeted Victorys mission er at "få beskeden ud om, at selvom Meta lige nu er en boksepude, er Tiktok den reelle trussel, især som en udenlandsk ejet app, der er nummer et i deling af data, som unge teenagere bruger," fremgår det af en mail fra konsulentfirmaet, som Washington Post er kommet i besiddelse af.

Kritiske tider

Konsulenthuset har ikke ønsket at udtale sig til mediet, mens Meta har valgt at forvare kampagnen.

"Vi mener, at alle platforme, inklusive TikTok, bør stå over for et niveau af kontrol, der er i overensstemmelse med deres voksende succes," siger talsperson for Meta, Andy Stone til Washington Post.

Meta og Facebook har også oplevet et pres den seneste tid, som Computerworld tidligere har skrevet om. Tidligere på året præsenterede selskabet et regnskab, som viste faldende brugertal, og Facebook-stifteren Mark Zuckerberg tabte 29 milliarder kroner eller godt 188 milliarder kroner på en dag.

Dertil er Meta også blevet hårdt ramt af Apples privacy-ændring for iPhone, hvor brugere specifikt skal give tilladelse til, at Facebook og andre apps godt må tracke dem. Ændringen koster Meta 10 milliarder dollar på et år.

Dog kan Tiktok også få problemer fremover, da det amerikanske senat er i færd med at behandle lovgivning rettet mod monopoldannelse til at inkludere udenlandske selskabet, herunder især TikTok og WeChat med en ny teknologibaseret antitrust-lov, hvilket vil gøre, at udenlandske selskaber ikke vil have fordele over amerikanske tech-giganter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S