Vestager overvejer nyt tiltag: It-virksomheder kan blive tvunget til at betale for datatrafik

Margrete Vestager kan være på vej med et nyt EU-tiltag, der betyder, at verdens helt store it-selskaber skal betale for deres brug af teleinfrastruktur.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto / EU-Kommissionen)

Verden største tech-virksomheder står for en kæmpe stor del af verdens dataforbrug.

Men ifølge Berlingske mener EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager ikke, at de i tilstrækkelig grad bidrager til den bagvedliggende infrastruktur, der gør datatrafikken mulig.

Derfor overvejer hun i øjeblikket et nyt tiltag, der kan tvinge virksomheder som Microsoft, Apple, Amamazon, Google, Facebook og Netflix til at betale og dermed understøtte telenettet.

”Jeg mener, at der her er et spørgsmål, som vi er nødt til at overveje med et stort fokus, og det er spørgsmålet om et fair bidrag til telekommunikationsnettene,” sagde hun ifølge Berlingske i forbindelse med annonceringen af en ny monopolsag mod Apples betalingsløsning, Apple Pay.

Ifølge Margrethe Vestager overvejer hun sammen med kommisssionen i øjeblikket, hvordan sådan et bidrag til den digitale infrastruktur kan blive muliggjort.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job