Test: Disse lækre retro-hovedtelefoner leverer vellyd, men halter en hel del på et enkelt punkt

Computerworld tester: De er designet som noget fra 1950'erne, men er spækket med den teknologi, som du forventer af trådløse hovedtelefoner. Og når der står lydsnedkere af bedste kaliber bag, leveres varen også ren lydmæssigt. Andre elementer trækker dog ned.

Artikel top billede

Retro-designet på Momentum Wireless er med til at gøre hovedtelefonerne attraktive. Heldigvis er lydkvaliteten også i orden. (Foto: Sennheiser)

Der er få brands som Sennheiser, der er synonym med lyd af høj klasse - i særdeleshed når det gælder hovedtelefoner.

Så det bør ikke være nogen overraskelse, at Sennheisers Momentum Wireless også lyder forrygende. Det på trods af, at de ikke ser ud af noget særligt ud over et ret indbydende design.

Jeg må dog indrømme, at jeg har en svaghed for retro. Sennheiser Momentum Wireless er pakket ind i læderpuder og en metalskinne. Den sidste sikrer, at du mekanisk kan justere, hvordan de skal sidde på dit hoved.

Det fungerer rigtigt godt og er perfekt, når du er den eneste bruger af sættet.

Metalskinnen er nydeligt forarbejdet, ligesom læderet om ørerne er fint. De er dog lidt stramme at justere i selve metalskinnen.

Men der mangler altså lidt finish.

I stedet for den grå aluminium kunne det være flot med børstet stål, og holderen til ørekopperne glider ikke så lækkert. Selve plasten, som den lukkede hovedtelefon er lavet af, er også lidt tarvelig, Knapperne mangler altså noget finish for at være helt lækre.

Jeg er klar på, at prisen nok ville være omkring 1.000 kroner højere end de nuværende 3.028 kroner, hvis jeg skulle have alle mine ønsker opfyldt. Og det ville slet ikke hænge sammen.

Vælg i øvrigt helst modellen i sort i stedet for den brun/hvide. Den sorte farve dækker bedre over den manglende finish.

Lækker på hovedet

Hovedtelefonerne sidder godt og fint på hovedet. Metalskinnen generer på ingen måde i siderne. Ørepuderne opleves ikke varme, men lidt store.

Den lukkede konstruktion betyder også, at det helt automatisk dæmper noget af støjen udefra. Det betyder også, at alle lyde, der kommer, når man rører ved hovedtelefonerne, er meget tydelige.

Det er desværre noget alle - og især lukkede - hovedtelefoner lider under. Så det skal Sennheiser ikke klandres for.

Anti-støj funktionen er fin uden at være dybt imponerende. Her er der konkurrenter, der er bedre til at holde støjen helt ude.

Momentum Wireless håndterer det dog uden, at det generer musikken meget. Det er en balance, og her vælger Sennheiser tydeligt den gode lyd på bekostning af ultimativ støjundertrykkelse.

Batteritiden er omkring 15-16 timer og hovedtelefonerne kan let pakkes sammen. Dog fylder de meget, når dette er gjort, og det medfølgende etui er derfor også lidt stort. Dette er lavet i kanvas og yder ikke den store beskyttelse.

Det er let via knapperne på siden at slå anti-støj med mere til og fra. Altså lige efter bogen, og som vi oplever hos konkurrenterne.

Sprød lyd til alle genrer

Du kan via Sennheisers app gøre lyden personlig og gemme forskellige præferencer. Denne del fungerer ret fint.

Selv hvis du ikke justerer på lyden, oplever du en umiddelbarhed i den måde, hvorpå Sennheiser formidler musik.

Der er et godt flow, men også en tendens til at være lidt monitor-agtig.

Det sidste skal forstås på den måde, at der er meget fokus på detaljerne, som kan fremstå lidt kunstige.

Det er bagateller i et lydbillede, der ellers er sprødt helt ned i de dybe oktaver, ligesom diskant og overtoner klinger flot.

Sennheiser-hovedtelefonerne vil uden tvivl lyde godt første gang, du hører dem, og de har reelt få konkurrenter i denne høje prisklasse. Men de findes og bør prøves, inden du punger mere end 3.000 kroner ud.

Momentum napper naturligvis et opkald. Stopper musikken når der kommer et opkald eller andet. De klarer alle disse funktioner godt. Og knapperne på den ene ørekop er store nok til at de er lette at finde uden at kigge.

Anbefaling med pil nedad

I Senneheiser Momentum Wireles får du rigtigt mange pile, der peger i den rigtige retning, så at sige.

Ikke mindst design- og lydmæssigt er Sennheisers trådløse hovedtelefoner en perle. Perlen krakelerer desværre en smule på finishen.

Derfor høster de en høj karakter - men med pil nedad.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S