Myndigheder optrapper granskning af Elon Musks kommentarer til Twitter-handelen

Elon Musks udmeldinger om Twitter-opkøbet bliver undersøgt af de amerikanske myndigheder.

Artikel top billede

(Foto: Websummit, CC BY 2.0 / Image by Dan Taylor)

Det er langt fra nogen hemmelighed, at Elon Musk har trukket sig fra opkøbet af det sociale medie Twitter, og det har heller ikke været en hemmelighed, at rigmanden på netop Twitter i en længere periode havde ytret sig skeptisk overfor sit eget opkøb, inden handelen faldt sammen.

Og de ytringer bliver nu gransket af den amerikanske myndighed The U.S. Securities and Exchange Commission (SEC).

Det skriver Reuters.

Det drejer sig konkret om et tweet fra 17. maj, hvor Elon Musk skrev, at handelen ikke kunne komme videre, før Twitter havde leveret data, om falske konti på det sociale medie, og hvordan disse blev håndteret.

Ifølge breve fra SEC fra 7. juni, som Reuters nu er i besiddelse af, stemmer Elon Musks udmeldinger på sociale medier nemlig ikke overens med hans officielle ansøgning i forbindelse med opkøbet.

SEC havde spurgt Elon Musk og hans repræsentanter til tweetet dagens efter, men der gik to uger, før Tesla-chefens advokat vendte tilbage. SEC tilføjede, at hvis rigmanden ikke vendte tilbage, kunne alt al korrespondance – inklusive brevet – blive offentliggjort.

Elon Musks advokater vendte herefter tilbage til SEC med meldinger om, rigmandens planer om at købe twitter ikke havde ændret sig, og at tweetet bør ændres.

Nu har Elon Musk som bekendt alligevel valgt at droppe opkøbet af det sociale medie med begrundelse om manglende info om falske konti og spam.

Derfor undersøger SEC nu yderligere Elon Musks udmeldinger med henblik på at finde ud af, om han har vildledt markedet, skriver Reuters.

Twitter har ligeledes besluttet at sagsøge Elon Musk for aftalebrud for at tvinge ham til at gennemføre opkøbet.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S