Microsoft går efter at fordoble sin indtjening på visninger af reklamer

Microsoft Advertising har ambitioner om at hæve omsætningen betydeligt. Tech-giganten skal således tjene dobbelt så mange penge på reklameforretningen.

Artikel top billede

(Foto: Turag Photography/Unsplash)

Microsoft håber at kunne fordoble indtjeningen på reklameforretningen.

Hvis dette lykkes, vil det bringe toplinjen for reklameforretningen op på 20 milliarder dollar – svarende til 143,6 milliarder danske kroner.

Det skriver Business Insider.

"Vi mener, at vi fortjente vores øjeblik i solen, og vi får det," siger chefen for Microsoft Advertising Rob Wilk til mediet med reference til en fordobling af reklameindtægterne.

Kræver arbejde

Der er tung konkurrence på annoncemarkedet fra Meta, TikTok, Snap, Apple, Google – sådan set alle de sociale medier og tech-giganter.

Microsoft har dog nogle esser i ærmet – altså udover at være et af verdens absolut største firmaer.

Microsoft Advertising dækker over aktiviteter i forbindelse med Bing-søgninger, Xbox, MSN, LinkedIn hundredvis af andre websteder, der bruger Xandr til at sælge digitale annoncer. Xandr var AT&T’s annoncevirksomhed, som Microsoft købte tidligere på året.

Udover det opkøb har Microsoft for få måneder siden annonceret en aftale om at stå for reklame-versionen af Netflix i samarbejde med Streaminggiganten.

Altså vil annoncører nu skulle købe reklamer til den billige version af Netflix gennem Microsoft Advertising.

"Der skal ikke meget til for Netflix at generere 10 milliarder dollars i annoncesalg," sagde Tom Triscari, økonom inden for annonceområdet hos analyseformaet Lemonade Projects til Business Insider.

Opkøbet af Activision Blizzard kan også komme til at spille en stor rolle med reklamer på spilplatforme.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef til Datacenter Infrastruktur og Compute i Karup, Aalborg eller København

Nordjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead UX

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job