Først blev 11.000 ansatte fyret: Nu er Facebook på vej med flere fyringer

Selvom Facebook fyrede omkring 13 procent af sin samlede arbejdsstyrke for få måneder siden, så lader det til, at det ikke har været nok, og nu barsler verdens største sociale medie med flere fyringer inden for den nærmeste fremtid.

Artikel top billede

(Foto: Dima Solomin/Unsplash)

Selv om Facebook fyrede 11.000 ansatte for få måneder siden, så lader det til, at flere ansatte hos verdens største sociale medie snart må se sig om efter et nyt job.

Det rapporterer Financial Times.

Ifølge mediet forbereder Facebooks moderselskab Meta en ny sparerunde, som skal luge ud i endnu flere af selskabets medarbejdere.

Nedskæringerne forventes at finde sted i marts måned og sker i forbindelse, Facebook-ejeren og stifter Mark Zuckerberg har kaldt for ’et år med effektivitet’, der skal få det sociale medies omkostninger bragt ned.

Arbejdet er gået i stå

De forventede nedskæringer har allerede haft håndgribelige konsekvenser for de ansatte i Meta samt dets datterselskaber Facebook, Instagram samt WhatsApp.

De budgetter, de forskellige hold i selskaberne, skulle have fået, bliver nemlig holdt tilbage, mens Meta-ledelsen ser på, hvor der kan spares yderligere.

Derfor har de ansatte ikke haft noget at arbejde med, da deres ledere endnu ikke kan planlægge særlig langt ud i fremtiden.

Samtidig fortæller ansatte til Financial Times, at projekter og beslutninger, som almindeligvis kun ville tage få dage at få i stand, nu kan tage helt op til en måned – selv på områder som metaverse og annoncering, der er områder med særligt fokus for Meta, lyder det.

Den kommende fyringsrunde kommer få måneder efter, at Meta bebudede virksomhedens største fyringsrunde nogensinde i selskabets 18-årige historie.

Dengang skilte selskabet sig af med 11.000 medarbejdere.

Det svarede til omkring 13 procent af selskabets samlede medarbejderstab.

"Jeg har besluttet at reducere størrelsen på vores team med 13 procent og opsige mere end 11.000 af vores dygtige medarbejdere," lød det i en skriftlig besked, som topchef Mark Zuckerberg, sendte ud i begyndelsen af november 2022.

Her pegede Zuckerberg på, at Meta desuden ville 'tage en række skridt' mod at blive et slankere og mere effektivt selskab.

Det skulle blandt andet ske ved at skære ned for forbruget og ved at indføre ansættelsesstop helt frem til i hvert fald udgangen af første kvartal 2023, lød det dengang.

Mark Zuckerberg meddelte i forbindelse med massefyringerne, at Metas omsætning var under pres på grund af det, som han kaldte for den makroøkonomiske nedtur, øget konkurrence samt nedgang i Facebooks annoncesalg.

"I dette nye miljø er vi nødt til at blive mere effektive," skrev han.

Ifølge topchefen har Meta allerede investeret i en række fokuserede vækstområder som AI, ny annonce-platform og metaverset.

Desuden er omkostninger blevet beskåret, fryns er blevet reduceret, organisationen er blevet restruktureret, og ejendomme solgt fra.

"Men disse initiativer er ikke nok til at få vores omkostninger til at flugte med vores omsætningsvækst, så derfor har jeg truffet den hårde beslutning om at afskedige folk," lød det fra Mark Zuckerberg.

Meta oplyste dengang, at selskabet ville betale alle de fyrede 16 ugers løn plus yderligere to uger løn for hvert år, de havde været ansat i selskabet.

Desuden ville selskabet betale et replacement-bureau for tre måneders hjælp til at få hver af de fyrede medarbejdere videre i karrieren, meddelte Facebook-grundlæggeren.

Læses lige nu

    Event: Årets CISO 2026

    Sikkerhed | København

    Vi glæder os til at løfte sløret for flere detaljer til denne konference. I mellemtiden kan du tilmelde dig og dermed have tidspunktet reserveret i din kalender.

    22 oktober 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen