Politiets it-udvikling kræver 400 mio.

Rigspolitiets Dataafdeling står overfor en massiv opgave, hvis politiet skal slippe skrivebordet og løfte fremtidens politiarbejde. Nyinvesteringer på op mod 400 millioner kroner og massiv opnormering er nødvendig, mener Visionsudvalget vedrørende fremtidens politi i ny rapport, der præsenteres i dag.

Panserbasser landet over skal op på it-beatet, ellers kan politiet godt glemme alt om at få opklaringsprocenten op og mængden af omsonst papirarbejde ned.

Det er konklusionen i den nye rapport fra Visionsudvalget vedrørende fremtidens politi, der er nedsat af Justitsminsteriet. Rapporten, der bliver præsenteret i dag, lægger op til nytænkning og et opgør med den politikreds-baserede struktur, der kræver en fysisk database for hver kreds.

Udvalget lægger op til nyinvesteringer på i hvert fald 300-400 millioner kroner og en massiv satsning på uddannede it-mandskab. Rigspolitiet er i øjeblikket i færd med at ansætte 13 nye it-folk, men det er ikke nok til at løfte opgaven.

Det har indtil videre betydet at politiet er så meget bag den digitale dans, at mange borgere er langt længere fremme.

Det er især galt med de tre hovedsystemer; POLSAS, THOR og PAI.

Den manglende digitalisering betyder ikke alene dårligere integration, men også ulemper såsom afhængighed af fysiske forbryderalbums ? der kun er knyttet til den enkelte kreds.

Udvalget lægger op til, at data skal være tilgængelig digitalt på tværs af kredsene for at forbedre arbejdsvilkårene for politiet.

Milliard er ikke nok

Rigspolitiets Dataafdeling har et budget på 816 millioner kroner i 2004-2006 til drift og almindelig udvikling af it-systemerne, samt en ekstrabevilling på 195 millioner kroner til it-udvikling.

En analyse fra revisions- og konsulenthuset KPMG viser, at 60 procent af den lille milliard i samlet it-budget bliver brugt på ny hardware og udvikling.

Det er højt, når man sammenligner med andre offentlige institutioner. Men alligevel er det er ikke nok, hvis politiet skal udvikle sig.

Den digitale strømer
Visionsudvalget og KPMG lægger op til adskillige udskiftninger, blandt andet mobile bødeblokke, digitale rapporteringsenheder og bedre mulighed for digital betjening af borgerne og de øvrige myndigheder via nettet.

Blandt andet er teknologien bag politiets radiosystem fra 1993, THOR, ikke længere i produktion, og de fleste grundlæggende systemer er 'silo-arkitektur' på forskellige platforme, der ikke spiller sammen.

En kommende kredssammenlægning, som Visionsudvalget lægger op til, bliver heller ikke hjulpet på vej af den nuværende it-struktur.

Nu med net
Men meget afhænger af, om politiet kan bruge af de tre standarder for FESD-produkter, der kommer til at danne basis for det offentliges elektroniske sags- og dokumenthåndtering.

Det kommer også an på, om store dele af it-udviklingen kan outsources. Udvalget peger på, at politiet bør gøre som andre offentlige myndigheder, der skal udvikle, og se på udviklingen med professionelle øjne.

Indtil videre er der ikke planlagt en strategi for, hvad der konkret skal udvikles efter budgetåret 2006.

Til at starte med skal politiet have noget, som de fleste større virksomheder med mange underkontorer efterhånden kan få til at virke: landsdækkende e-mail og internetadgang.

Læses lige nu

    TV2

    Android App Developer til TV 2

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Applikationsarkitekter til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S