Myndighed beskylder Microsoft for at tilbageholde oplysninger i retssag om milliardopkøb

Den amerikanske konkurrencemyndighed FTC mener, at Microsoft tilbageholder oplysninger i retssagen om opkøbet af Activision Blizzard.

Artikel top billede

(Foto: Turag Photography/Unsplash)

Microsoft er i fuld gang med at forsøge at få kæmpeopkøbet af spilgiganten Activision Blizzard til en værdi af 69 milliarder dollar igennem. Senest har tec-giganten indgået aftaler med Ubitus og Boosteroid for at tilføje Call of Duty til cloud-spiltjenesterne i 10 år.

Der er dog stadig modstand fra konkurrencemyndigheder, og det er amerikanske Federal Trade Comission (FTC), der er den mest højlydte modstander og har lagt sag an mod Microsoft for at stoppe opkøbet.

Og på trods af Microsofts indrømmelser med indgåelse af aftaler om konkurrenters mulighed for at udbyde Activision Blizzard-spil er FTC ikke tilfredse.

Faktisk mener konkurrencemyndigeden, at Microsoft skjuler noget.

Det skriver Winbuzzer baseret på retsdokumenter i sagen.

"Mere end fem uger efter at have modtaget 32 ​​dokumentanmodninger ("RFP'erne") har respondenterne (Microsoft, red.) kun produceret en smule selvvalgte dokumenter som svar og har nægtet at fremlægge noget som helst for 24 anmodninger," skriver FTC.

Myndigheden mener ikke, at det skyldes manglende indsats fra deres side, da FTC påstår at have holdt seks separate møder med Microsoft for at specificere ønsker til dokumenter.

”Respondenterne (Microsoft, red.) hævder nu, at der "simpelthen ikke er tid nok" til, at de kan fremlægge de ønskede dokumenter. Respondenter kan ikke klage over at have for lidt tid efter at have foreslået en fremskyndet plan,” skriver myndigheden.

Sagerne fra konkurrencemyndighederne kommer, fordi Microsoft også ejer spilkonsollen Xbox, og derfor er der frygt for, at Microsoft med ejerskab af både konsoller og store producenter i højere grad vil monopolisere spilmarkedet.

Playstation-producenten Sony – som er klart markedsdominerende – har også været ude og ytre denne frygt flere gange.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S