Artikel top billede

(Foto: Ora PR)

’Kina-Porsche’ styrer mod landet: Mød Danmarks nye elbilsmærke ’Ora’

Et nyt kinesisk bilmærke styrer mod landet med retro-inspirerede elbiler.

Har du drømt om en fire-dørs Porsche Panamera eller Taycan, men hurtigt indset, at budgettet ikke helt rækker til at rulle i tysk sportsmekanik, er der udsigt til, at et billigere alternativ er på vej.

Endnu en kinesisk bilproducent styrer nemlig mod det danske bilmarked med elbiler, som vækker en vis portion Porsche-associationer.

Selskabet hedder Ora, og er en del af den store Great Wall Motors bilkoncern, som i de seneste par år har solgt over en million biler årligt – omkring det samme antal som Tesla.

Det nye bilmærke bliver spydspidsen i et europæisk salgsfremstød, skriver branchemediet Motor-magasinet, hvor der vil debuteres med modellerne ’Ora Funky Cat’ efterfulgt af den sportsprægede fire-dørs coupé ’Ora Ligtning Cat’.

Porsche-inspireret?

Oras topmodel, blev offentliggjort i sin endelige form i november 2022 på det kinesiske hjemmemarked, hvor den blev kendt under navnet ’Lightning Cat’.

Bilen er født med flere retro-inspireret formgivning-træk, hvor elementer som vækker minder til ikoniske modellers design-detaljer, såsom Porsche 911’s forlygter, Porsche Panameras silhuette eller baglygterne fra en Bentley.

Selve bilen vil tilbyde mere end sunde performance-tal qua sin drivlinje, der giver op til 408 hestekræfter fordelt over for og baghjulene. 0-100 disciplinen skulle kunne klares på 4,3 sekunder loves det.

Batterierne fås i forskellige størrelse fra 64 til 83,4 kWh, hvilket skulle kunne sikre rækkevidder på mellem 555 og 705 kilometer efter den meget optimistiske CLTC-målemetode.

Når det gælder opladningsevnerne, er der dog milevidt mellem den nye kinesiske elbil og en Porsche Taycan.

Hvor sidstnævnte kan tanke med op til 270 kW, hvilket giver 10 til 80 procent opladning på under 20 minutter, tager Ora’en mod maksimalt 80 kW og er 30 minutter om at tanke fra 30 til 80 procent.

Priserne bliver til gengæld også i en helt anden liga end hos Porsche.

I hjemlandet Kina kan bilen erhverves til priser mellem 189.800 og 269.800 kinesiske yuan, svarende til mellem 192.000 og 272.000 kroner.

Til en eventuel dansk pris vil der skulle medregnes yderligere importomkostninger, told, moms og andre afgifter.

Hos Porsche debuterer elbilen Taycan til priser omkring 900.000 kroner.

Mini alternativ

Ønsker du en mindre bil, som ligeledes kan vække associationer til Porsche-design eller VW’s beslægtede ’Beetle’, bliver Oras første bil på det europæiske marked et nærliggende bud.

Bilen hedder 'Funky Cat' i udvalgte markeder eller ’Ora 300 Pro’ samt ’Ora 400 Pro’ alt efter motor- og batteristørrelse og er et mere charmerede bud på en bybil, hvor der også kan findes mange retro-elementer lånt fra fordums ikoniske Porsche-, VW- og Mini-modeller.

Her bydes på en byvenlig bil på 4,24 meter, som kommer med batterier på enten 48 eller 61 kWh, hvilket sikrer op til 310 og 400 kilometers rækkevidde målt efter WLTP-normen.

Lynladning bliver der ikke decideret budt på, med 10 til 80 procent tider på omkring tre kvarter.

Den danske pris er ikke offentliggjort endnu, men i Sverige lyder debutprisen på henholdsvis 414.900 og 499.900 svenske kroner, hvilket kan oversættes til omkring 276.000 og 332.000 danske kroner.

Det placerer den i samme leje som øvrige bybiler som Peugeot e-208, Jeep Avenger og Citroen e-C4.