Her er hele listen:Sådan klarer 50 danske it-virksomheder sig i Computerworlds store image-undersøgelse

Artikel top billede

Garmins mest avancerede dashcam hedder Live, fordi det netop kan det – vise alt live på LCD-skærm bagpå eller på din smartphone. Det kan den hele døgnet. (Foto: Garmin PR)

Test: Lidt for snedigt dashcam beviser, at man faktisk kan få for meget af det gode

Ud over at filme alverdens ulykker og P-skader på bilen, giver Garmins Dash Cam Live også en overflod af muligheder, din bil måske ikke er født med. Det er både godt og skidt.

Et dashcam i forruden er nærmest blevet en nødvendighed hos mange bilister.

Med de små 40.000 kilometer, som jeg triller afsted om året, tænker jeg, at det også er noget, som jeg skal have gjort noget ved.

Mon ikke vi er mange, der har samme tanke. Det er jo smart, hvis der sker et uheld i forhold til bevisførelse. Og i lige så høj grad, hvis der sker parkeringsskader.

Så jeg bestiller et af topmodellerne fra Gamin til små 3.400 kroner. Omtrent det tredobbelte af hvad du ellers kan finde et godt standard dashcam for.

Men så har du også adgang til live-visning på din smartphone hele døgnet.

Der optages med 1440p, og der er indbygget positions-sporing, tyverialarm med mere. Kameraet er endda med HDR, så der er nærmest fuld plade.

Enkel opsætning med skavanker

Kameraet monteres i forruden med store forventninger.

Det forholdsvist store dashcam har et stort tre tommers display, 140 graders vidvinkel og ser i det hele taget ret godt og solidt ud.

Der filmes med 30 billeder i sekundet, og så er der naturligvis også GPS indbygget, så lokation med mere kan spores.

Der er knapper på siderne, og i løbet af få minutter har jeg det hele oppe at køre. Det hele er ret ligetil, men mange af funktionerne klares kun på kameraet og ikke på Drive-appen, der også skal benyttes.

Så grundopsætningen i forhold til funktioner, alarmer med mere skal klares direkte på kameraet. Det havde jeg gerne set styret igennem Drive-appen.

Monteringen i ruden foregår let. En metalbrik med dobbeltklæb sidder utroligt godt fast på ruden. Det ved jeg af bitter erfaring fra tidligere tests.

Kameraet monteres via en magnet i enheden, og den sidder solidt. Hele herligheden kan vinkles, og du fortæller gennem Drive-appen, hvor i ruden det er placeret.

Her opstår mit første dilemma, i det jeg ikke ønsker at mindske mit udsyn fra forruden. Derfor placerer jeg kameraet øverst i midten lige foran bakspejlet. Der kan jeg næsten ikke se kameraet og tak for det.

Problemet er blot, at nu kan jeg heller ikke se den store LCD-skærm. Med mindre jeg bukker hovedet – og det gør jeg jo ikke under kørslen.

Så glæden med den store skærm, der kan vise alverdens info mens der køres, er jeg afskåret fra. Og OK – det er jo også min egen skyld.

For mange funktioner?

Der skal ikke herske tvivl om at Dashcam Live er ganske snedig.

Det har flere funktioner, som ikke findes i ældre biler. Blandt andet lane assist og advarsel ved kollision og for høj hastighed. Det kan også aflæse vejskilte og fortælle, at jeg kører for hurtigt.

Alle disse funktioner betyder, at kameraet giver en alarm, så snart jeg kører lidt for tæt på eller hurtigt op bag ved en anden bil.

Der gives også advarsler via lyde og i displayet hver gang, at jeg skærer et sving på en landevej lidt skarpt. Funktioner jeg har slået fra i min bil, fordi jeg finder dem forstyrrende.

Igen er det mine præferencer, der er i spil her, og mange vil nok finde det ret smart og lækkert at få disse funktioner med i pakken.

Retfærdigvis skal det nævnes, at de nævnte funktioner fungerer ret godt og ikke mindst meget præcist.

Paradokset er dog, at jeg slår det hele fra, da jeg finder det generende under kørslen.

Høj kvalitet hele vejen igennem

Jeg finder det til gengæld rart, at der automatisk gemmes video og billeder på det medfølgende 16 GB hukommelseskort.

Jeg kan tilmed vælge at lagre alt i en 'Vault' (kræver abonnement). Dertil har jeg også adgang til kameraet fra sofaen, hvorfra jeg kan se, om der sker noget ved bilen.

Kvaliteten af optagelserne er gode. I dagslys står de skarpt og naturligvis lidt forvrænget, da der er tale om en ultra-vidvinkel. I mørke er de stadig ok , og gode nok til at se, hvem eller hvad der bevæger sig omkring ens parkerede bil.

Skærmen bagpå står skarpt, ligesom alle tryk på knapper og menuer reagerer kvikt. Der er ikke ventetider på input. Når du fjernstyrer enheden via smartphonen, foregår tingene også acceptabelt hurtigt.

Det er også fint, at der er et indbygget batteri, der holder op til 30 minutter, hvis strømmen skulle svigte. Dertil kan der synkroniseres med op til fire andre kameraer, hvis du har det behov.

Paradokset

Så alt er godt med Drive Live. Men efter en længere periode med kameraet monteret, når jeg til den konklusion, at jeg nok skal nøjes med en enklere model, da jeg ikke har behov for alle de ekstra muligheder.

Derfor gælder det at se sig rigtigt godt for inden et køb. For disse funktioner er på papiret ret attraktive, men kan altså blive for meget af det gode.

Der skal ikke herske tvivl om, at dette kamera er blandt de bedst fungerende og mest avancerede på markedet.

Det gør det også til blandt de dyreste. Har du, som jeg, ikke behov for alle ekstra funktioner, er det alt for kostbart.

Men det hører til i toppen, hvorfor jeg trods alle mine indvendinger giver det en karakter i den helt høje ende.


Loading ikon