Ny opgørelse af det danske mobilnet: "Mobildatatrafikken vokser væsentligt"

Teknologisk Institut har endnu engang lavet en måling af det danske mobilnet. Teleselskaberne vil fortsat opgradere i mange måneder frem, vurderes det.

Artikel top billede

Teknologisk Institut har foretaget en undersøgelse af mobilnettet i Danmark baseret på 691 målesteder i landet.

Instituttet konkluderer blandt andet, at der fortsat er stor vækst i forbruget af mobildata, selvom det er aftaget en smule.

"Mobildatatrafikken vokser væsentligt, men ikke så hurtigt som i foregående år. Tal fra Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur viser: Fra første halvår 2021 til første halvår 2022 steg den mobile datatrafik – up- og download – med 18,9 procent, mens stigningen fra første halvår 2020 til første halvår 2021 var på 32,7 procent," skriver Teknologisk Institut.

Rapporten nævner også, at Telenor og Telia har forskellige resultater, på trods af at de deler master og frekvenser. Dette skyldes

Instituttet, når frem til, at almindelige mobiltelefonsamtaler er tæt på fejlfri for alle målte leverandører.

Det er teleselskabet 3, der klarer sig bedst med 100 procents succesrate, mens de andre ligger meget tæt på med Telia på 99,7 procent, Telenor ligeledes med 99,7 procent og TDC Net med 99,6 procent.

Til gengæld vinder TDC, som også har betalt undersøgelsen gennem TDC Net, i langt størstedelen af kategorierne gennem sine brands Yousee, Telmore, TDC Erhverv, Eesy og Relatel.

"Fælles for alle Nuudays brands er, at vi ønsker at skabe en kundeoplevelse i særklasse - uanset prisklasse, behov og geografi. Derfor er vi glade for, at vi leverer den bedste mobilnetværksoplevelse, uanset hvor i landet man bor. Her er et lynhurtigt 5G netværk selvfølgelig afgørende - så det er en absolut kerneydelse, TDC NET bliver målt til at være bedst til," udtaler CEO hos Nuuday, Jon James, i en meddelelse.

For eksempel vinder samlet mobilnetværksoplevelse samt hurtigste fejlfri upload og download og mest fejlfri videostreaming med 5G mobiltelefon foran Telenor, Telia og 3.

Teknologisk Institut understreger, at rapportens lands- og regionsresultater er gennemsnitstal.

"Regionsresultater har betydelig statistisk usikkerhed, hvilket fremgår af angivelserne for statistisk konfidensinterval," skriver instituttet og fortsætter:

"I testperioden har teleselskaberne haft travlt med 5G og andre opgraderinger. Da travlhed med opgraderinger vil vare ved i mange måneder, anses testperioden at være repræsentativ."

Testperioden var 27. februar til 24. marts 2023.

Find rapporten her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car