Spil vil blive invaderet af reklamer

Inden længe vil reklamerne have banet sig vej ind i computerspil. Reklamebranchen er nemlig for alvor ved at få øjnene op for de kolossale muligheder for markedsføring, der gemmer sig i spil.

Snart kommer den tid, hvor elvere, goblins og lejemordere lige får et betalt budskab med på vejen.

Reklamebosser og firmaer er ved at få øjnene op for de kolossale muligheder for markedsføring, der gemmer sig inden i spil.

Det var konklusionen på et yderst velbesøgt seminar på den gigantiske spilmesse Electronic Entertainment Expo 2005, E3, der netop er løbet af stabelen i Los Angeles.

Og både spil-industrien og marketing-folk stod ligefrem og savlede over mulighederne for at putte reklamer ind i spil for alvor.

Milliard-guldgrube

Tallene ser da også besnærende ud: Værdien af reklamer i spil er vokset fra 178 millioner kroner i 2003 til 426 millioner kroner nu, og analytikere anslår, at spilreklamer vil være 3,3 milliarder værd i 2009.

Genkendelsen er også langt højere end med tv-reklamer, forklarede en analytiker fra firmaet Massive, der forbinder mærkevarefirmaer og spilproducenter.

Det er ikke fordi, sammenhængen mellem spil og fremmede firmaer i sig selv er en nyhed.

I 'Everquest II' kan man nu bestille hos Pizza Hut, og i 'Splinter Cell' skal man bruge en Sony Ericsson-telefon i spillet. Samtidig har Microsoft længe sagt at reklamer bliver en del af Xbox Live.

Reaktionerne har været blandede. Reklamefolk taler et andet sprog end spiludviklere, og mulighederne afhænger af, at de to brancher kan finde hinanden. Og på om spillerne vil finde sig i det.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse