Spil vil blive invaderet af reklamer

Inden længe vil reklamerne have banet sig vej ind i computerspil. Reklamebranchen er nemlig for alvor ved at få øjnene op for de kolossale muligheder for markedsføring, der gemmer sig i spil.

Snart kommer den tid, hvor elvere, goblins og lejemordere lige får et betalt budskab med på vejen.

Reklamebosser og firmaer er ved at få øjnene op for de kolossale muligheder for markedsføring, der gemmer sig inden i spil.

Det var konklusionen på et yderst velbesøgt seminar på den gigantiske spilmesse Electronic Entertainment Expo 2005, E3, der netop er løbet af stabelen i Los Angeles.

Og både spil-industrien og marketing-folk stod ligefrem og savlede over mulighederne for at putte reklamer ind i spil for alvor.

Milliard-guldgrube

Tallene ser da også besnærende ud: Værdien af reklamer i spil er vokset fra 178 millioner kroner i 2003 til 426 millioner kroner nu, og analytikere anslår, at spilreklamer vil være 3,3 milliarder værd i 2009.

Genkendelsen er også langt højere end med tv-reklamer, forklarede en analytiker fra firmaet Massive, der forbinder mærkevarefirmaer og spilproducenter.

Det er ikke fordi, sammenhængen mellem spil og fremmede firmaer i sig selv er en nyhed.

I 'Everquest II' kan man nu bestille hos Pizza Hut, og i 'Splinter Cell' skal man bruge en Sony Ericsson-telefon i spillet. Samtidig har Microsoft længe sagt at reklamer bliver en del af Xbox Live.

Reaktionerne har været blandede. Reklamefolk taler et andet sprog end spiludviklere, og mulighederne afhænger af, at de to brancher kan finde hinanden. Og på om spillerne vil finde sig i det.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job