Nye biler er proppet med fejl-fyldt tech: Ringeste kvalitet i 37 år

Den amerikanske analyse og forbrugerorganisation J.D. Power noterer en skræmmende udvikling blandt biler.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Niels de Boissezon)

Biler og i særdeleshed elbiler spækkes oftest med det nyeste indenfor teknik og teknologi, men det går i stor grad ud over pålideligheden.

Det fremgår af en ny stor undersøgelse, hvor det amerikanske analyse og forbrugerorganisation J.D Power som i sin årlige opgørelse ’Initial Quality Study 2023’ viser, at bilmarkedet som helhed byder på langt flere fejlplagede modeller end tidligere.

Over de sidste to år er selskabets mål for ’problemer per køretøj’ steget med næsten 20 procent.

Den gennemsnittelige amerikanske bil byder på 1,92 fejl per køretøj i snit, hvor snittet for to år siden lå på 1,62.

Det udgør den værste udvikling i al den tid, som analysehuset har målt kvalitet og tilfredshed blandt amerikansk

”Bilindustrien står overfor en række kvalitetsproblemer, som ikke er set i IQS-undersøgelsen 37 år lange historie, noterer testchef hos J.D. Power Frank Hanley.

Stigningen i antallet af fejl noteres på alle ni målte parametre, med undtagelse af køreoplevelsen, som holder niveauet fra tidligere.

Øget kompleksitet

Den voksende utilfredshed med bilerne skyldes ifølge analysehuset en række faktorer, hvor særligt den øget kompleksitet fra stadig mere teknologi ombord i bilerne bidrager til den voksende antal af fejl i biler.

Her er kategorien for ’funktioner, styring og skærme’ den der bidrager til flest nye fejl, da den alene forårsager 0,32 flere fejl per bil i snit – alene i forhold til sidste år.

Næste store nye fejlkilde er infotainment-systemet, som over de sidste år har forårsaget 0,23 fejl per bil i snit, lyder det.

De mest udbredte fejltyper er at finde omkring førersædet, med fejlfyldte trådløse opladningsmåtter til mobilen samt problemer med kørselsassistenter som de mest udbredte fejltyper.

J.D Power noterer også at hvad der var simple og pålidelige dele, såsom dørhåndtag begynder at blive store fejlkilder i bestræbelserne på at genopfinde dem. Det er en tendens, der opleves i særligt elbiler, som tegner sig blandt syv af de mest fejlfyldte 10 modeller.

Polestar, Tesla og Volvo dumper

De mest fejlfyldte biler skal ifølge undersøgelsen skal findes hos de to dedikerede elbilsmærker: Tesla og Polestar.

Polestar-bilerne, hvor det aktuelle program alene består af Polestar 2, fejler i snit 3,13 gange, mens Tesla-ejerne oplever i gennemsnittelig 2,57 fejl i deres biler.

Googles dedikerede styresystem til biler, Android Automotive, bidrager i sig selv til en masse fejl, med 0,51 fejl i snit, hvor øvrige infotainmentsystemer alene forårsaget 0,3 fejl per bil i den øvrige bilpark.

Mindre elbilproducenter såsom Lucid og Rivian figurerer ikke i den samlede undersøgelse, men døjer også gevaldigt med kvaliteten med henholdsvis 3,4 og 2,81 fejl per bil.

Bundens tredjeplads deles af Volvo og Chrysler med 2,5 fejl i snit, skarpt efterfulgt af VW der leverer 2,49 fejl i snit.

Undersøgelsens dukse findes hos amerikanske Dodge, Ram og, noget overraskende, italienske Alfa Romeo. Hos de tre mærker noteres henholdsvis 1,40 og 1,41 samt 1,43 fejl i snit.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job