Politi-it på benene igen efter nedbrud

It-systemerne hos Københavns Politi fungerer igen tilfredsstillende, efter alvorlige tekniske problemer onsdag hos leverandøren CSC fik politiets databaser til at strejke indtil lørdag formiddag. Politiet har nu forlangt en redegørelse fra CSC om nedbruddet, der har genereret meget.

Københavns Politi har endelig fået den centrale database, der gik ned onsdag, på fode igen. Efter et intensivt redningsarbejde frigav it-leverandøren CSC databasen lørdag formiddag klokken 10.

En teknisk fejl i backup-applikationen hos CSC fik politiets centrale database til sagsstyring, bødesystemer og kassesystem til at gå ned onsdag, da CSC ville ændre i databasen.

- Det har været et meget omfattende arbejde at få genoprettet databasen ude hos CSC, forklarer Peter Carpentier, vicerigspolitichef i Rigspolitiets dataafdeling.

Venter på redegørelse

Han og resten af afdelingen afventer nu en redegørelse fra CSC.

Vicerigspolitichefen vil ikke gå i detaljer om nedbruddets konsekvenser.

Det står dog klart, at der ikke er gået meget tabt, selv om Københavns Politi mistede data på nedbruddet.

- Det er meget begrænset, hvor stort et datatab vi har lidt. Men vi driver nogle store databaser, og det er klart at man ikke kan gardere sig mod alt, siger Peter Carpentier.

Alderen trykker ikke ? denne gang

Weekenden i København bød på vold, skudepisoder og røverier, så der ventede politiet et større arbejde med at komme foran igen.

- Reaktionerne fra stationerne er, at det her har været til stor gene. Det er der ingen tvivl om. Men der har været stor tålmodighed overalt i kredsen, fortæller Peter Carpentier.

I den senere tid har politiets it-systemer og 'teknologiske tidslomme' været genstand for spekulation og kritik fra flere kanter. Især systemer som POLSAS, der var blandt de tre ramte systemer.

- Min umiddelbare fornemmelse er, at nedbruddet ikke har noget at gøre med, at systemerne er gamle, siger Peter Carpentier.

CSC vil ikke udtale sig om nedbruddet.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S