EU vil tvinge tech-giganter til åbenhed om annoncer

Tech-giganter kan se frem til regulering fra EU rettet mod politiske annoncer.

Artikel top billede

(Foto: Guillaume Perigois)

EU er på vej med regler for personlige politiske annoncer på de store techplatforme.

EU-Parlamentet og EU-Rådet er netop blevet enige om en aftale, hvilket betyder, at lovgivningen er tæt på at være vedtaget formelt.

Reglerne vil betyde, at det skal fremgå tydeligt på platformene, hvorvidt der er tale om politisk annoncering, hvem der har betalt for annonceringen og hvor meget samt hvilke valg, der bliver lagt fokus på med kampagnerne.

Disse regler vil platforme som søgemaskiner og sociale medier blive underlagt.

Lovgivningen kommer på baggrund af bekymringer fra EU om udenlandsk indblanding i valg, der foregår i Europa.

Det skriver EU-Rådet i en meddelelse.

I forhold til den foreløbige aftale defineres politiske annoncer som forberedelse, placering, promovering, offentliggørelse, levering eller formidling af budskaber:

  • af, for eller på vegne af politiske aktører, medmindre de er af rent privat eller rent kommerciel karakter; eller;

  • som er ansvarlige og designet til at påvirke stemmeadfærd eller resultatet af et valg, folkeafstemning eller en lovgivnings- eller reguleringsproces på EU-, nationalt, regionalt eller lokalt plan.
Den nye forordning vil omfatte politisk annoncering, der normalt ydes til gengæld for direkte betaling for en reklame, men også politisk annoncering gennem interne aktiviteter, såsom udarbejdelse af politiske annoncer inden for politiske partier, og som led i en politisk reklamekampagne.

Dog fastslår reglerne, at ”politiske holdninger og andet indhold under redaktionelt ansvar samt synspunkter, der kommer til udtryk i personlig egenskab, ikke er omfattet af forordningen.”

Foreløbige regler sætter også begrænsninger for brug af personlige data til målretning af politisk annoncering.

”Brug af personlige data til målretning af politisk annoncering online vil kun være tilladt, hvis dataene er indsamlet fra den registrerede, som har givet udtrykkeligt og særskilt samtykke til dets brug til politisk reklame,” skriver EU-Rådet og fortsætter:

”Derudover vil der være et generelt forbud mod profilering ved hjælp af særlige kategorier af personoplysninger, såsom data, der afslører racemæssig eller etnisk oprindelse eller politiske holdninger.”

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    IGNITE Graduate Program 2026

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S