Meta indfører betalingsversion: Så meget skal du betale for at undgå reklamer på Facebook og Instagram

Et betalt abonnement skal fremover spare brugere af Instagram og Facebook mod at se på reklamer. Det oplyser moderselskabet Meta.

Artikel top billede

(Foto: Dima Solomin/Unsplash)

Brugere af Facebook og Instagram skal fremover have mulighed for at bruge de sociale medier uden at se på reklamer.

Det bliver dog ikke gratis.

Brugerne skal nemlig hoste op med 9,99 euro (75 kroner), hvis de vil bruge de reklamefrie sociale medier som webbrugere, mens det kommer til at koste dem 12,99 euro (97 kroner), hvis de vil undgå reklamerne, når de surfer på deres smartphones.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Meta, der ejer Facebook og Instagram.

Prisen vil omfatte alle forbundne Facebook- og Instagram-konti i en brugers Accounts Center til at starte med.

Prisen vil dog stige fra 1. marts 2024, hvor der vil blive opkrævet et ekstra gebyr på seks euro (44,8 kroner) månedligt for web-brugerne, mens smartphone-brugerne skal betale otte euro (59,7 kroner) ekstra for hver ekstra konto, der er angivet i en brugers accounts center.

EU erklærede reklamemodel ulovlig

Skridtet kommer efter, at Meta tidligere på året fik sin reklamemodel, hvor brugere automatisk giver samtykke til personificerede reklamer ved godkendelse til at bruge tjenesterne, gjort ulovlig af EU.

Derudover får SoMe-giganten en bøde på 390 millioner euro – svarende til 2,9 milliarder kroner for brud på GDPR.

Beslutningen fra den irske databeskyttelsesmyndighed var en våd klud i ansigtet på Meta, der har tjent styrtende på at målrette reklamer til den enkelte bruger af Facebook og Instagram.

Den irske databeskyttelsesmyndighed er den vigtigste regulator for Meta, fordi selskabet har europæisk hovedkvarter i Irland.

Begrundelsen fra tilsynet lød dengang, at den 'kontrakt', Meta har med brugerne, ikke kan benyttes som begrundelse til at sende brugerne målrettede reklamer baseret på deres aktiviteter på de sociale medier.

"Uanset om folk vælger at bruge vores produkter gratis med reklamer eller abonnere for at stoppe med at se reklamer, har vi forpligtet os til at holde folks informationer private og sikre," lyder det fra Meta i pressemeddelelsen.

Men samtidig lyder det mellem linjerne, at det kun er betalende brugere, hvis oplysninger fremover ikke vil blive brugt til annoncer.

"Mens folk abonnerer, vil deres oplysninger ikke blive brugt til annoncer," lyder det i meddelelsen.

Meta indfører den nye ordning fra november måned.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird