Meta indfører betalingsversion: Så meget skal du betale for at undgå reklamer på Facebook og Instagram

Et betalt abonnement skal fremover spare brugere af Instagram og Facebook mod at se på reklamer. Det oplyser moderselskabet Meta.

Artikel top billede

(Foto: Dima Solomin/Unsplash)

Brugere af Facebook og Instagram skal fremover have mulighed for at bruge de sociale medier uden at se på reklamer.

Det bliver dog ikke gratis.

Brugerne skal nemlig hoste op med 9,99 euro (75 kroner), hvis de vil bruge de reklamefrie sociale medier som webbrugere, mens det kommer til at koste dem 12,99 euro (97 kroner), hvis de vil undgå reklamerne, når de surfer på deres smartphones.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Meta, der ejer Facebook og Instagram.

Prisen vil omfatte alle forbundne Facebook- og Instagram-konti i en brugers Accounts Center til at starte med.

Prisen vil dog stige fra 1. marts 2024, hvor der vil blive opkrævet et ekstra gebyr på seks euro (44,8 kroner) månedligt for web-brugerne, mens smartphone-brugerne skal betale otte euro (59,7 kroner) ekstra for hver ekstra konto, der er angivet i en brugers accounts center.

EU erklærede reklamemodel ulovlig

Skridtet kommer efter, at Meta tidligere på året fik sin reklamemodel, hvor brugere automatisk giver samtykke til personificerede reklamer ved godkendelse til at bruge tjenesterne, gjort ulovlig af EU.

Derudover får SoMe-giganten en bøde på 390 millioner euro – svarende til 2,9 milliarder kroner for brud på GDPR.

Beslutningen fra den irske databeskyttelsesmyndighed var en våd klud i ansigtet på Meta, der har tjent styrtende på at målrette reklamer til den enkelte bruger af Facebook og Instagram.

Den irske databeskyttelsesmyndighed er den vigtigste regulator for Meta, fordi selskabet har europæisk hovedkvarter i Irland.

Begrundelsen fra tilsynet lød dengang, at den 'kontrakt', Meta har med brugerne, ikke kan benyttes som begrundelse til at sende brugerne målrettede reklamer baseret på deres aktiviteter på de sociale medier.

"Uanset om folk vælger at bruge vores produkter gratis med reklamer eller abonnere for at stoppe med at se reklamer, har vi forpligtet os til at holde folks informationer private og sikre," lyder det fra Meta i pressemeddelelsen.

Men samtidig lyder det mellem linjerne, at det kun er betalende brugere, hvis oplysninger fremover ikke vil blive brugt til annoncer.

"Mens folk abonnerer, vil deres oplysninger ikke blive brugt til annoncer," lyder det i meddelelsen.

Meta indfører den nye ordning fra november måned.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

Region Sjælland

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Løsningsarkitekt til Kontoret Udviklingsprojekter i Udlændingestyrelsen

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil