Europas største teleselskab anklages for at afpresse kunder ved bevidst gøre sit netværk langsommere

Europas største teleselskab forsøger at omgøre en af internettets grundregler. Nu har Tysklands forbrugerråd klaget over denne praksis.

Artikel top billede

(Foto: Mika Baumeister/Unsplash)

Europas suverænt største teleselskab skaber bevidst kunstige flaskehalse på sine netværk, for at kunderne skal gribe dybere i lommen.

Så hård lyder anklagen mod Deutsche Telekom, der har over 35 millioner kunder.

Klagen kommer fra Tysklands forbrugerråd samt en række ngo'er.

Ifølge klagen skulle formålet med flaskehalsen være at tvinge onlinetjenester til at betale ekstra for en prioriteret adgang.

Udbydere, der ikke betaler de ekstra penge, er således svære eller umulige at få forbindelse til på Telekoms netværk, der det tyske medie Der Spiegel.

”Hvad Deutsche Telekom her foretager sig, er et frontalangreb på det åbne internet. Deutsche Telekom skaber kunstige flaskehalse ved netværkets indgang og sælger betalte overhalingsbaner, der gør det muligt for økonomisk stærke tjenester at omgå dataoverbelastningen,” siger Barbara van Schewick, professor i internet-ret ved Stanford University, til Der Spiegel.

Forbrugerrådet og de involverede organisationer har samlet flere hundrede kundeanmeldelser, som de mener dokumenterer den tyske telekommunikationsgigants praksis.

Teleselskabet afviser anklagerne

I Tyskland gælder et princip om netneutralitet. Netværksudbydere må hverken specifikt favorisere eller diskriminere bestemt indhold.

Samme princip gælder iøvrigt i Danmark.

Det mener Malte Spitz, generalsekretær i Selskabet for Frihedsrettigheder, imidlertid, kan være tilfældet her.

"Vi ser flere og flere forsøg fra store virksomheder på at købe flere publikummer med flere penge. Store platforme udnytter deres dominans til at forstærke visse meninger og undertrykke andre meninger," siger Malte Spitz.

Ifølge Der Spiegel afviser Deutsche Telekom anklagerne.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension