Godmorgen og velkommen til tirsdagens morgen-briefing fra Computerworld.
Efteråret er i fuld gang, og nætterne begynder at blive lange, mens det, som vi i gamle dage kaldte for 'mørketiden' står for døren.
I skrivende stund er solen ikke stået op endnu, men det er vi, og vi ser frem til at præsentere dig for de vigtigste tech-nyheder i dagens løb - allesammen håndplukkede og bearbejdede med henblik på holde dig opdateret, klog, inspireret og underholdt.
Som altid indleder vi dagen med morgen-briefingen - i dag med Dan Jensen som din morgen-friske morgen-snedker ved høvlebænken.
Lad os da komme til det.
Dansk Erhverv: Her er vores anbefalinger til AI
Dansk Erhverv er klar med en række anbefalinger om den retning, som organisationen mener, at AI-reguleringen bør tage. Digitaliseringsminister Caroline Stage (M) fik overrakt anbefalingerne mandag.
"Det er vigtigt, der er fokus på et konkurrencedygtigt og teknologisk handlekraftigt Europa, også på AI-området," lyder det fra Dansk Erhverv.
Her siger vicedirektør Jacob Ellemann-Jensen, at de danske virksomheder er blandt de mest AI-parate i Europa - men at det er vigtigt at EU også kommer med.
Anbefalingerne fra Dansk Erhverv er:
- Virksomhederne skal have tid og klarhed i implementeringen af AI-forordningen, så reguleringen bliver en konkurrencefordel frem for en byrde.
- Overgangsperioden skal forlænges, så virksomhederne får tid til at orientere sig ordentligt i reglerne.
- Der skal udvikles en fælles ramme for adgang til regnekraft og data, hvor de nye europæiske AI-fabrikker kan give virksomhederne lettere adgang til supercomputere og plug-and-play-datalabs.
- Der skal være bedre adgang til kapital og nye investeringsincitamenter, herunder skattekreditter, der kan mobilisere private investeringer i digital omstilling.
- Der skal investeres i talenter og kompetencer.
Du kan læse mere hos [url=https://www.danskerhverv.dk/siteassets/mediafolder/dokumenter/01-analyser/analysenotater-2025/europa-som-forende-ai-region.pdf
]Dansk Erhverv her.[/url]
Atea åbner for særligt 'escape room' foran Christiansborg
Atea slår tirsdag dørene op for et særligt 'escape room,' som selskabet har placeret i en container på pladsen foran Christiansborg i det centrale København.
Atea kalder containeren for 'The Esc Room,' og den er udviklet i samarbejde med Microsoft.
i den kan man komme ind og deltage i en simulering af et cyberangreb - og altså stresseteste sin evne til at "handle hurtigt, træffe gode beslutninger, kommunikere effektivt og samarbejde under det massive pres, et cyberangreb skaber," som det lyder fra Atea.
Containeren bliver stående på pladsen frem til lørdag, hvor den igen bliver kørt væk.
”Cybertruslen bliver større og mere kompleks og koster hvert år det danske samfund flere milliarder. En af de helt afgørende ting for at minimere omkostningerne ved et angreb er, at man ved, hvad man skal gøre, når det rammer. Med ’The Esc Room’ har vi skabt et trygt, men virkelighedsnært rum, hvor man kan opdage sine svagheder og lære af dem, uden at det koster på bundlinjen," lyder det fra Sara Amini, Group CIO i Atea.
Danske Bank ændrer i beholdning af Netcompany-aktier
Storaktionæren Danske Bank ændrer i sin beholdning af Netcompany-aktier.
Netcompany meddeler i en fondsbørs-meddelse, at Danske Bank i både sine direkte og inddirekte besiddelser (via Danica Pension og flere andre) nu sidder på 4,93 procent af stemmerne i Netcompany.
Ifølge Netcompanys meddelelse har Dansk Bank inklusive inddirekte besiddelser hidtil siddet på 5,45 procent af stemmerne i Netcompany.
Når det gælder aktiekapitalen betyder det, at Danske Bank reducerer fra 3,55 procent til 2,99 procent.
Du kan finde hele beskeden fra Netcompany her.
TikTok har højeste brugertid af alle
TikTok er klart det sociale medie, som brugerne spenderer mest tid på.
Ifølge en ny undersøgelse fra Jemlit.com var TikTok den mest downloadede app i 2024 med 773 millioner downloads, ligesom appen havde omkring halvanden milliarder månedlige aktive brugere i 2025.
Og for første gang er det lykkes et socialt medie at vippe YouTube af tronen som den platform, som brugerne bruger mest tid på.
Ifølge Jemlit bruger Android-brugerne i snit en time og 37 minutter hver eneste dag på TikTok.
Det er 12 minutter mere, end de i snit bruger på at kigge på YouTube-videoer - og det er 20 minutter mere end Instagram og en halv time mere end Facebook.