Morgen-briefing: Kendt dansk tele-iværksætter har landet ny direktørpost / Peter Kruse er kommet i byrådet: Her er hans mærkesager / Tidligere GitHub-CEO lander nyt job

Morgen-briefing: Kendt dansk teleiværksætter har landet ny direktørpost. Peter Kruse er kommet i byrådet: Her er hans mærkesager. Tidligere GitHub-CEO lander nyt job. EU øger tech-samarbejdet med Singapore og Sydkorea.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Velkommen til tirsdagens morgenbriefing.

I dag kan du læse en del karrierenyheder. Der er nye jobs i luften for en række profiler, men du får også lidt EU-nyt.

Rigtig god læselyst!

Hilsen Kristoffer Ingemand Petersen, journalist og enterpriseredaktør.

Kendt dansk tele-iværksætter har landet ny direktørpost

Iværksætteren Mads Peter Veiby havde egentlig besluttet at drosle ned for arbejdet, men nu er der alligevel kommet et tilbud, han ikke kunne sige nej til.

Han skal nemlig være ny direktør i den københavnske softwarevirksomhed Intellis, som blandt andet har Kevin Magnussen i ejerkredsen.

Det skriver Nordjyske.

"Jeg har egentlig også nogle gange savnet at gå på arbejde. Når man har fået malet sommerhuset og de her ting. Jeg føler, jeg stadig har noget at bidrage med," siger han til mediet.

Han er blandt andet kendt for at have stiftet teleselskabet M1, som han solgte til TDC.

Peter Kruse er kommet i byrådet: Her er hans mærkesager

It-sikkerhedsprofilen Peter Kruse er kommet i byrådet i Skanderborg for Liberal Alliance med 825 personlige stemmer.

I et interview med Din Avis Skanderborg fortæller han om de mærkesager, han vil kæmpe for, når han indtræder i kommunalbestyrelsen 1. januar.

Det første, han nævner, er vandmiljøet, som han gerne vil have forbedret, fordi vandet i kommunen kan blive så grumset og algebefængt, at det ikke er til at bade i eller have båd i. Det andet, han nævner, er kulturområdet, da han selv er medarrangør for en række kulturevents.

Det sidste, han nævner, er erhvervslivet.

"Jeg har en liberal tankegang. Jeg er selv erhvervsdrivende og har meget fokus på at gøre erhvervslivet i kommunen bedre. Så hvis du spørger mig, om jeg har tre mærkesager, så er det vandmiljø, kultur og erhvervslivet," siger han til mediet.

Tidligere GitHub-CEO lander nyt job

Thomas Dohmke meddelte tilbage i august måned, at han stoppede i stillingen som administrerende direktør for GitHub.

Nu har han meddelt et nyt skridt i karrieren.

Han skal være strategisk rådgiver hos Apiiro, som arbejder med agentiske cybersikkerhedsløsninger.

Thomas Dohmke meddelte, da han stoppede i GitHub, at han ville se mere i retning af startups, og her er Apiiro væsentligt mindre, end det, han kommer fra.

"Thomas hjalp med at lede den første bølge af AI-assisteret udvikling, og nu samarbejder han med os om at forme den næste: forebyggelse af risici, før AI genererer kode, med dybdegående kontekst af Software Graph, organisationspolitikker og runtime-miljøer," skriver Idan Plotnik, administrerende direktør i Apiiro i en meddelelse.

EU øger tech-samarbejdet med Singapore og Sydkorea

EU har indgået aftaler med Sydkorea og Singapore om at fremme samarbejdet om nye og kritiske teknologier.

Det drejer sig om samarbejde med Sydkorea om halvledere, 6G, AI, kvanteteknologier og cybersikkerhed.

Samarbejdet med Singapore handler primært om AI, herunder sikkerheds- og sprogmodeller, samt forbrugerbeskyttelse, onlinesikkerhed og cybersikkerhed.

Find udmeldingen om Sydkorea her.

Og Singapore her.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

    Iver Jakobsen

    Comsystem A/S

    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job