Store europæiske virksomheder advarer mod blindt fokus på digital suverænitet: Kan komme til at koste os alle dyrt

Den politiske kamp for digital suverænitet kan ramme både indtjeningen og konkurrence-dygtigheden for europæiske virksomheder, advarer flere store selskaber.

Artikel top billede

(Foto: Christian Lue/Unsplash)

Den voksende politiske bevågenhed på europæisk frigørelse af afhængigheden af amerikanske tech-giganter kan blive farlig for Europa, hvis ikke vi passer på.

Sådan lyder det advarende fra en række store europæiske selskaber i britiske Financial Times. De tæller blandt andet SEB, Erste Group, AstraZeneca, Saab, ASML, Ericsson og Capgemini.

Selskaberne peger på, at det trods politisk pres ikke kan lade sig gøre at vikle sig ud af den dybe afhængighed af amerikansk cloud-infrastruktur, AI-services og software hurtigt uden at det får alvorlige konsekvenser.

En for hastig frigørelse vil blandt andet koste dyrt for Europas konkurrence-dygtighed, da en protektionistisk tilgang til it i Europa vil føre til stigende omkostninger og færre investeringer.

Selskaberne peger på, at mange europæiske politikere og fortalere for digital uafhængighed i meget høj grad undervurderer både omkostningerne og den operationelle kompleksitet i at skifte væk fra de amerikanske cloud-kæmper.

Mange af de store europæiske selskaber - ikke mindst dem med international tilstedeværelse - har gennem årene opbygget ofte komplekse it-miljøer baseret på de amerikanske cloud-selskabers teknologier med selskaber som Microsoft, AWS, Oracle og IBM i fremtrædende positioner.

Det vil kræve store investeringer i både ny software, genforhandling af kontrakter, nyt setup, uddannelse af brugerne og en bred accept i både organisationen og blandt kunderne af, at et skifte vil føre til markante forstyrrelser.

EU er på vej med en ny lovpakke om tech-suverænitet, som ventes at se dagens lys inden sommerferien. Pakken skal sætte rammerne for øget anvendelse og udvikling af europæiske cloud-løsninger.

Selv om de europæiske virksomheder advarende løfter pegefingeren over det politiske pres, vedkender de helt, at afhængigheden af amerikanske tech-firmaer er problematisk.

I en politisk betændt og uforudsigelig tid med Donald Trump ved magten, er risikoen stor - blandt andet er der udbredt frygt for, at Donald Trump kan finde på at udnytte afhængigheden til at fremme egne politiske formål, eksempelvis ved at true med helt at afskære brugen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job