Miljømærket Svanen er det væsentligste salgsargument, når printerleverandøren Kyocera Mita skal overbevise kunderne om det fornuftige i at købe sine produkter.
? Miljøvenlighed er stadig vores hovedsalgsparameter, siger Claus Hjelmgaard, administrerende direktør, Kyocera Mita Danmark.
Selskabet har opnået miljøcertificering i Tyskland og Sverige, hvor flere produkter har opnået miljømærket Svanen. Det skyldes fortrinsvis den lange holdbarhed på komponenterne, og at der sjældent skal skiftes toner.
Hjelmgaard siger videre, at når der er en fornuftig profit, så handler Kyocera diametralt modsat af konkurrenterne.
- Hver gang vi har overskud til det, så ansætter vi nye medarbejdere. Vil man lege med de store i branchen, så skal der også være personale til det, siger Claus Hjelmgaard.
Omsætningen voksede fra 101 million kroner i 2003/04 til 124 millioner i 2004/05 svarende til en vækst på 23 procent.
- Resultatet fordoblede vi til en kvart million kroner, siger Claus Hjelmgaard.
En af årsagerne til det fornuftige resultat er ifølge Hjelmgaard, at Kyocera har valgt at satse på egen supportafdeling.
- De fleste outsourcer alt det med bøvl, men det vil vi ikke byde vores kunder. De skal kunne få service og support lokalt, lyder det.
Forventningerne til indeværende år er en mere moderat vækst i omsætningen på 13-14 procent og en vækst i overskuddet i samme kaliber.
En del af årsagen til de forholdsvis beskedne forventninger til væksten er, at Kyocera slår sine to lokationer i henholdsvis Hørsholm og Bjæverskov sammen til en central adresse i Glostrup.
- Vi skal ikke være færre, men have en mere sammentømret organisation, men det tager altid nogle ressourcer at bygge organisationen om, siger Kyocera-direktøren.
Moderselskabet Kyocera Mita Corporation er et 100 procent ejet datterselskab af Kyocera Corporation, der ligger som nr. 365 på Fortune 500 listen over verdens største virksomheder.