For en internetbaseret bilauktion som Autocom.dk skulle man tro, at den fysiske beliggenhed er ligegyldig. Men den 1.juli sidste år oprettede Autocom et kontor i Hamborg, den 1. november et hollandsk kontor og den 1. januar i år en østrigsk lokalafdeling i Wien.
- Den fremtidige vækst ligger i udlandet, siger administrerende direktør Peter Grøftehauge.
- Selvom det hele foregår på internettet, må vi jo erkende, at det stadig er medarbejderne, der er det afgørende. Og det er lettere at få fat på de rigtige medarbejdere lokalt, siger han.
Autocom.dk fungerer ved, at bilforhandlerne byder hinanden op, når en privat sætter bilen til salg. Dermed får forhandlerne et større udvalg af brugte biler at vælge imellem, og køberne får mulighed for at få en god pris for den brugte bil.
Flytteudgifter giver underskud
I dag er 18 af de 45 medarbejdere i virksomheden ansat i de udenlandske afdelinger.
Etableringen af de nye lokalafdelinger er i første omgang skyld i, at et overskud på 3,1 millioner kroner i det forrige regnskab er blevet til et underskud på godt en halv million kroner i det seneste regnskab.
Autocom håber dog på, at flytteudgifterne vil give gevinst i fremtiden. De helt store kunder i udlandet kræver, at der er et lokalt kontor, de kan tage kontakt til – og det er det, Autocom er i færd med at sikre nu.
- De folk, der har de rette erfaringer til at tage sig af de store kunder i udlandet, bor lokalt – derfor vælger vi nu den her strategi, siger Peter Grøftehauge.
Trods satsningen på de udenlandske afdelinger skal der ikke skæres ned på medarbejderantallet i Danmark, oplyser Peter Grøftehauge.