It-implementering koster kassen hos Mærsk

De seneste dages værditab for A.P. Møller-Mærsk forklares delvist med it-problemer. Udrulningen af nye ERP-systemer på globalt plan samtidig med integrationen af det opkøbte rederiet P&O Nedlloyd har været for krævende.

Hver for sig havde det ikke givet de store problemer. Men for A.P. Møller-Mærsk Gruppen er integrationen af det opkøbte rederi P&O Nedlloyd samtidig med udrulningen af it-løsninger på globalt plan blevet for stor en mundfuld.

Samlet har A.P. Møller-Mærsk Gruppen tabt mere end 18 milliarder i værdi i løbet af tirsdagen, efter det kom frem, at blandt andet it-problemer har været årsag til fejl i container-trafikken.

- Vi begyndte udrulningen af nye booking-, fragtrate- og faktureringssystemer i 2005, og desværre var de ikke som planlagt færdigudrullet og implementeret hos Maersk Line, da vi overtog P&O Nedlloyd, siger direktør Ejvind Kolding, A.P. Møller-Mærsk.

Han henviser til, at det har været en større udfordring end forventet at være midt i en global systemudrulning og samtidig at integrere to meget store organisationer.

Endvidere har den oprindeligt skitserede løsning ganske enkelt vist sig at være for ambitiøs på visse områder, hvor kravet til tilgængeligheden af data har været for stor.

- Vi har simpelthen på enkelte områder været for ambitiøse i forhold til, hvilke data vi har kunnet forvente leveret fra verden omkring os, siger Ejvind Kolding.

Han understreger, at it-problemerne ikke er relateret til den storstilede SAP-implementering, som rederigruppen har sat i gang.

Problemerne er knyttet til booking-, fragtrate- og faktureringssystemer, som A.P. Møller-Mærsks containerrederi Maersk Line i sin tid har bestilt hos Mærsk Data, og som IBM efter overtagelsen af Mærsk Data har gjort færdigt.

- Vi er meget glade for systemerne, og vi tror, at de vil give os store brancherelaterede fordele i forhold til at øge effektiviteten og sikre bedre kundebetjening, når vi får det hele til at køre optimalt, siger Ejvind Kolding.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S